KOLFSKOP - Cambozola superster (eigen beheer)

Erik Vandamme    28 februari 2017

KOLFSKOP  werd opgericht medio 2013. Onder hun muzikale invloeden rekenen ze o.a. The birthday party - Captain Beefheart - Tom Waits - Primus - Nick Cave - Melvins - Bonzo Dog Doo-Dah Band - The Doors . Een bont allegaartje van klasse artiesten dus. In 2014 brachten deze heren hun debuut plaat uit: A birth of A Ham. Vorig jaar liet KOLFSKOP een nieuwe EP op ons los. Half Man, Half Wolf, Hal Boar. Wij schreven daarover: "Kolfskop presenteert met deze EP één voor één songs die je letterlijk bij het nekvel vastgrijpen, als klauwen die je elk moment de strot zullen dichtknijpen. Mede door de snoeiharde, meedogenloze uithalen van gitaar en drum - die laatste klinken als duivels mokerslagen, die de hersenpan inslaan. Maar het meest opvallende binnen dit concept is de vocale aankleding. Waarbij vooral opvalt dat uiteenlopende emoties worden aangesproken, maar ook verschillende uiteenlopende toonaarden naar voor worden gebracht. Die ons dus enerzijds enige gemoedsrust lijken te geven, maar anderzijds je in de diepste kelders van de hel lijken mee te sleuren." Ondertussen heeft KOLFSKOP niet stil gezeten. Komende vrijdag - 3 maart - stellen ze hun gloednieuwe EP voor in Trefpunt. Cambozola Superster is een waar kunstwerk, met oog voor de experimentele kant daarvan. Zoals we dat ondertussen van KOLFSKOP gewoon zijn.

In vorige recensies vergeleken we de band met o.a. Frank Zappa of The Birthday Party. Net zoals deze artiesten draagt KOLFSKOP 'muziek tot kunst verheffen' heel hoog in het vaandel. De Minies En de Reuzen geeft al aan welke kant het zal opgaan. Absurde humor, met een knipoog maar ook een boodschap. Eten in het donker bevat bevreemdend aanvoelende vocalen en instrumentale huzarenstukken, waardoor je als luisteraar onder hypnose wordt gebracht. De Strooptocht van de Legermieren is een meer dan zeven minuten lange trip, die het absurde van het leven, nog meer in de verf zet.

Andere hemellichamen geeft ons kort maar krachtig een heel vreemd en soms beklemende gevoel vanbinnen. Maar nooit bezorgt de muziek je angstaanvallen, ondanks de soms subtiel dreigende ondertoon. Eerder tovert het absurde ervan, een glimlach op je lippen. Afsluiter Cambozola Superster is weer zo een langdradige trip, waarbij we van de ene in de andere wending vervallen. Vaak bedwelmend, maar ook soms oorverdovend hard. Echter telkens met die ene bedoeling om je in een soort trance te doen belanden, waaruit je nooit meer wil ontsnappen.

Lekker tegendraads, eigenzinnig hun ding doen. En daar zonder problemen mee wegkomen. KOLFSKOP slaagt er op deze EP weer in bevreemdende muziek, die je eerder de wenkbrauwen zou doen fronsen. Om te zetten in een kunstwerk van enorm hoog niveau. Het is dan ook een EP waar elke muziekliefhebber die verder kijkt dan zijn neus lang is. Zijn of haar gading moeten in vinden. Geen gemakkelijk brokje vlees om te verorberen deze Cambozola Superster. Maar vooral een pareltje dat elke liefhebber van experimentele muziek binnen een heel brede omkadering, over de streep zou moeten trekken. Is onze eindconclusie.

De release van deze EP, Cambozola Superster , heeft dus plaats vrijdag 3 maart. In Trefpunt (Gent) In het voorprogramma spelen TURF. TURF staat vooral voor lekker tegendraadse muziek, waarop geen label kan gekleefd worden.  En passen dus perfect in het aanbod op deze avond. https://www.facebook.com/events/1755736368087696/

Tracklist

1. De Minies En De Reuzen
  2. Eten In Het Donker