Set Things Right - Deathwish (Eigen Beheer)

Erik Vandamme    13 februari 2017

Dit is het soort hardcore, punkrock of metalcore  dat komt vanuit het hart en ziel van deze muziekstijlen, waardoor we vanaf begin tot prille einde - met een krop in de keel - overslag gingen en het aan een stevig potje moshen zetten. Indrukwekkend! Schreven we over het aantreden van Set Things Right op Antwerp Metal Fest. Vorige zomer. De vrij toegankelijke sound, die ze ook op het podium naar voor brengen, zou een ruim publiek over de streep moeten trekken. Set Things Right timmeren sinds 2009 aan de weg en brengen op zaterdag 18 februari een gloednieuwe plaat op de markt. Deathwish. Wij waren diep onder de indruk van de enorm hoogstaande metalcore die we voorgeschoteld kregen. Onze bevindingen.

Het meest opvallende aan songs als Hunting Season, The Puppet Show of I, The Anchor. Is dat alles de meer melodieuze weg lijkt uit te gaan, dan we in het verleden gewoon zijn van de band. Niet dat er geen mokerslagen meer worden uitgedeeld, integendeel zelfs. Maar er komt een meer gestroomlijnde sound naar voor. Met zelfs enkele rustigere stukken in verweven, die je kippenvel bezorgen tot koude rillingen toe. De explosies van snoeiharde gitaar en drum geweld, met een waanzinnige scream, tussen de songs door verweven drijven je uiteindelijk zelf tot ultieme waanzin. Set Things Right blijken dus vooral een evolutie te hebben doorgemaakt naar niet enkel knetterende harde songs te brengen, die trommelvliezen doen barsten maar eveneens het ruimere pad lijken te bewandelen. Op zich is daar niets verkeerd mee uiteraard. De heren brengen ook songs die je de krop in de keel bezorgen, tot aan de ribben blijven kleven. Gelukkig zonder al te klef of cheezy over te komen. Integendeel , dit is het soort metalcore dat een verhaal verteld. De soort metalcore dat je niet alleen in de mosh zal doen belanden, maar ook een spiegel wil voorhouden. The Winter's tale, Summer Song zitten dan ook boordevol opgekropte woede, zo lijkt het wel. Die niet enkel in je gezicht gekwakt wordt door verschroeiende riffs, verdovende en knallende drumsalvo's. Maar dus ook heel subtiel je , haast letterlijk bij het nekvel grijpen, en door elkaar schudden.

Op dit elan blijft de band verder gaan op songs als Alone, JESUX 66, Heliophili, So Fragile, So Frail tot we compleet murw geslagen, in de touwen terecht komen. Vanaf begin tot einde de luisteraar bij het nekvel grijpen, en niet meer los laten tot het laatste beetje adem uit je longen is verdwenen. Schreeuwen, stampend en alles om zich heen omver blazend. Maar binnen telkens een melodieuze omkadering. Het is de rode draad doorheen deze plaat geworden. De boodschap lijkt bovendien telkens opnieuw vrij duidelijk. Tijd om wakker te worden, de wapens op te nemen en ten strijde te trekken tegen onrecht! We zijn er niet zeker van dat de boodschap is om oorlog te gaan voeren, maar elk van de songs zetten je aan om verdorie eindelijk uit die luie zetel te komen en iets te maken van je leven. Liefst van al nu!

Bovendien, naast de muzikale omlijsting, waren we ook onder de indruk van de toch wel heel bijzondere, veelzeggende hoes. ' Artwork: Maud Etienne' lezen we op de facebookpagina van de band. Nu, proficiat , het is een waar kunstwerk geworden. Zowel wat hoes als inhoudt betreft, dus. Deathwish is niet alleen een heel gevarieerde plaat geworden, maar zonder enige discussie schotelen Set Things Right hier grensverleggende metalcore voor. Een soort zelfs, dat dit genre ver overstijgt. Is onze eindconclusie.

Set Things right stellen hun nieuwe album voor in Zappa te Antwerpen. Dtaan ook op het programma: Moments, The Royal en My Dog is Radioactive. Een niet te missen evenement, en dit voor de prijs van amper 9 euro in voorverkoop! Meer informatie: https://www.facebook.com/events/1825695114373830/

1. Deathwish
  2. Hunting Season
  3. The Puppet Show