O'Grady - O'Grady EP (Belly Button Records)

Erik Vandamme    5 februari 2017

We houden niet van labels kleven op artiesten hun muziek, omdat hun muziek zo complex is dat dit de betreffende band tekort zou doen. Dat is de eerste gedachte die door ons hoofd 'flitste' bij het beluisteren van O'Grady hun pas uitgebrachte EP O'Grady EP. Zoals we zo vaak hebben aangegeven, is een EP een soort visitekaartje naar het publiek, de fans en de muziekliefhebber toe. Daaruit blijken niet alle kwaliteiten van de betreffende bands, de meeste moeten nog groeien. Maar je krijgt dankzij zo een EP toch al een beeld welke richting het zal uitgaan. Met deze heel interessante EP laten O'Grady in bepaalde mate inderdaad in hun kaarten kijken, maar geven vooral blijk dat het nog alle kanten kan uitgaan. Wat de band en EP nog meer interessant maakt om 'uit te checken'.

Voeg een snuifje 'punk' toe aan de portie garage rock. Schud het goed doorheen, en voeg daar enkele bevreemdende klanken aan toe. Werk het af met enkele snerpende 'noise' geluiden, die het midden houden tussen dreigend en 'pure rock-'n-roll'. Werk het af met een 'psychedelische' aanvoelende vocale inbreng. En je hebt het kort en bondige Surf'n Turf. Dit alles om aan te geven dat O'Grady puur muzikaal bekeken, niet in een hokje te plaatsen is. Echter, het meest bijzondere is dat er groeimogelijkheden zitten binnen het aanbod.

Songs als Just Don't Wanna laten een band horen die, zowel instrumentaal als vocaal, je hart raken maar ook de trommelvliezen aanvallen. Schipperend tussen verschillende uitersten, kan hiermee een heel ruim publiek van 'fuzzy' garagerock en aanverwante, in de brede zin van dat woord, worden aangesproken. Alternatieve muziekliefhebbers, die houden van een potje experimenteren. Zullen zeker en vast houden van de lekker psychedelisch aanvoelende ondertoon op deze EP. Never blijft het midden houden tussen bevreemdend aanvoelende geluiden, en vocalen. En wederom valt op hoe hoog de lat wordt gelegd. O'Grady blijkt een vrij nieuwe parel te zijn binnen de scene, maar geeft hier al blijk van muziek brengen op heel hoogstaand niveau. Er is daadwerkelijk geen speld tussen te krijgen.

WeStillHadSomeTimeLeftOnTheTape is niet alleen een grappige titel. Het duidt bovendien aan dat O'Grady een hoge dosis zelfrelativering en humor legt binnen het toch wel ''lichtjes dreigend'' aanbod. In elk geval levert de band een knap staaltje garagerock af, met een knipoog naar veel andere muziekstijlen. En doen ons uitzien naar een heel rooskleurige toekomst. Of liever eentje met een enorm uitgebreide kleurenpalet. Want O'Grady EP laat een tipje van de sluier zien, maar de band laat duidelijk niet compleet in zijn kaarten kijken. Deze EP is dus vooral voer voor liefhebbers van garagerock en aanverwante, die houden van de experimentele kant daarvan - in een heel brede omkadering - is onze eindconclusie.

1. Surf 'n Turf 01:49

2. Just Don't Wanna 03:14

3. Never 02:52