Itchy Teeth – Itchy Teeth

Jens Deklerck    1 februari 2017

London is sinds jaar en dag een kweekvijver voor nieuw muzikaal talent.  Dat hoeft geen verder betoog.  Eén van de vissen uit deze kweekvijver is Itchy Teeth, een band opgericht in 2014 die bewust voor de rock n’ roll way of life heeft gekozen.  Op hun website beweren ze in een auto te resideren om zo veel mogelijk binnen Europa te kunnen touren.  Vorig jaar hield het viertal één dag halt in een Duitse studio om er live hun debuutalbum Itchy Teeth (uitgebracht via  Four Twenty Records) op te nemen. Het resultaat is een half uur aanstekelijke gitaarpop met als rode draad de zoektocht naar je plaats in de moderne wereld.

Time Machine is de catchy opener die ook als single werd uitgebracht. Met het daaropvolgende gewaagde Red Light Mary en het up-tempo gitaarnummer Original Fool wordt meteen duidelijk dat elk nummer op een degelijke Britpop-leest geschoeid is.  Gedurende een half uur wordt elke drie minuten een up tempo nummer afgewisseld met een meer ingetogen track zoals de tweede single Solid Gold Tooth en vice versa. Het gevoel van progressie en variatie draagt bij tot een fragmentarische doch aangename kennismaking met de band.

Dankzij de catchy melodieën die het midden houden tussen The Kooks en de Itchy Teeth’s voorbeelden The Flaming Lips passeert alles aan een aangenaam tempo zonder al te veel gecompliceerde franjes.  De sporadische avant-garde elementen zijn subtiel en zorgen voor leuke intermezzo’s, zonder daarbij aan het radiovriendelijke karakter van de songs te raken.  De enige remmen op dit radiovriendelijke karakter zijn de opnametechniek en de productionele afwerking.  Aangezien het hier om een live-opname gaat - en in enkele gevallen zelfs de eerste opname op het album gegooid is - kunnen we niet om de imperfecties heen.  Catchiness kan niet alles maskeren.  Vooral de afsluiter Terrible Thing lijkt hiervan de nodige last te ondervinden. Vanuit het authentieke gevoel die deze keuze uitgaat kan hiervoor het nodige begrip worden opgebracht.

Afsluitend kunnen we stellen Itchy Teeth  een naam is die liefhebbers van radiovriendelijke gitaarpop met een live-gevoel in zijn geheugen mag opslaan.

1. Time Machine
  2. Red Light Mary