Elusion - Desert Of Enticement

Erik Vandamme    8 januari 2017

In veel recensies hebben we het al aangegeven. EP's zijn voor een band het ultieme visitekaartje, om hun kunsten te tonen aan een publiek. Belgische female fronted metal act Elusion bracht vorig jaar - oktober 2016 - een debuut EP op de markt. Desert of Enticement. Ze ontstonden pas in 2015, en proberen met dit pareltje voet aan de bodem te krijgen binnen het toch wel overvol wereldje dat dit genre is geworden. Dan moet je heel stevig in de schoenen staan. Onze bevindingen:

De lat maar direct hoog leggen dan? Het zorgt in elk geval voor een adembenemend mooie song, waaruit blijkt dat deze muzikanten op technisch enorm hoog niveau staan te spelen. The Serpent Trail laat niets nieuws onder de zon zien, ooit wel voorgedaan. Echter stoort dit allerminste, als lekker loos gaande riffs en die indrukwekkende vocalen je hart beroeren en de ziel verwarmen. Wat zeker en vast het geval is. Groeien in je kunnen, tot het worden van een volwassen persoon. Dat is doorgaans een lange weg met vallen en opstaan.

Als we naar de tweede song Desert of Enticement luisteren merken we reeds een evolutie op, naar een heel andere manier van brengen van de muziek, tegenover de eerste song op deze EP. Wat er dan weer op wijst dat Elusion zich niet willen laten vastpinnen op één enkele muziekstijl.

Facade is het bewijs van die stelling. Deze song bevat uiteraard gedoodverfde elementen van typische Female Fronted Metal. Echter zit deze laatste boordevol indrukwekkend, hoogoplopende, wendingen waardoor je van de ene verrassing in de andere valt. Bovendien klinkt deze Facade zelfs meer donker tot dreigende en horen we een sterkere inbreng van knallende drums tot snoeiharde riffs. Die uiteindelijk het tempo tot een hoogtepunt opdrijven.

Kortom: Elusion poten met deze EP Desert of Enticement een pareltje neer. Vooral omdat deze band zich niet profileert als een zoveelste Female Front Metal act in een lange rij. Maar duidelijk ook 'andere wendingen' durft aannemen, getuige die laatste song op deze EP. Waardoor een ruim publiek van metalfans overslag zou moeten gaan. Ook al is dit een release van vorig jaar, de aanbreng van voornoemde verrassende wendingen, doet ons besluiten dat we hier met een band te maken hebben die niet alleen - zowel vocaal als instrumentaal - op heel hoog niveau bezig is. Echter zijn er duidelijk nog groeimogelijkheden, wat ons dan weer doet uitzien naar een rooskleurige toekomst .

The Serpertine Trail

Desert of Enticement

Facade