The History of Colour TV - Something Like Eternity

Erik Vandamme    27 december 2016

De uit Berlijn afkomstige Alt-Rock band The History of Colour TV start in 2010 als solo project van multi-instrumentalist Jaike Stambac. Na enkele experimentele ''cassette - only'' EP's bracht The History of Colour TV een eerste EP uit als groep, medio 2011. Via het label Saint Marie Records bracht de band in 2012 hun eigenlijk debuut op de markt: Emerald Cures Chic Ills. Twee jaar later kwam When Shapes of Spilt Blood Spelt Love.op de markt. Deze plaat liet een meer rock georiënteerde kant van de band zien, waar de voorganger - volgens menig recensie die we hebben gelezen - eerder kan onder gebracht worden in experimentele shoegaze. The History of Colour TV brengen begin 2017 een gloednieuwe plaat op de markt. Something Like Eternity. Uitgebracht via Cranes Records/ Weird Books.Onze bevindingen:

Ganite Verge of Tears laat al een tip van de sluier zien en horen. Deze song zit boordevol verwijzingen naar post-punk, shoegaze en meer alternatieve muziekstijlen. Telkens binnen een experimentele omkadering. Bovendien schipperend tussen dromerige klanken, en dreigende uithalen. Waarbij gitaar riffs klieven als botte bijlen doorheen je ziel. Binnen diezelfde donkere omkadering ligt ook Days Numbered. Wreck bevat meer noise rock elementen  Trommelvliezen doen barsten, tot zalvend je hart verwarmen. Is de rode draad doorheen deze songs.

Dat de band het ook eenvoudig kan houden, met typisch gitaar riffs en drum salvo's, zoals een doorsnee rock groep dat doen. Bewijst Everything That Stood Still. We zouden haast zeggen, de meest toegankelijke song op deze toch wel heel bevreemdende plaat, die je van de ene naar de andere verrassende wending doet belanden. Na een kort, maar heel intensief aanvoelende, Overcast Half. Dompelen The History of Colour TV ons wederom onder in een bad van bedwelmende vocalen tot instrumentale huzarenstukken die je de adem benemen. As Gray Park Can be geeft je een beklemmend gevoel vanbinnen, dat moeilijk onder woorden te brengen is. Echter,steeds opnieuw binnen die eerder venoemde heel experimentele omkadering.

Dat blijkt nog maar eens bij Even Rain waar een verstilde sfeer, wordt gecombineerd met harde tot meedogenloze huzarenstukken. Die de haren op onze armen doen recht komen. Angst en vreugde, liggen ijzingwekkend dicht bij elkaar. Wait zit boordevol dreigende noise tot shoegaze die je zeker en vast de daver op het lijf zal jagen. Ook bij Flame en afsluiter Pattern blijkt nog eens dat The History of Colour TV de stelling 'experimentele muziek maken, binnen een dreigende en duistere omkadering' heel hoog in het vaandel dragen.

Meteen is dat dan ook het grote pluspunt aan deze plaat. Something Like Eternity is duidelijk geen gemakkelijke brok vlees om te verorberen. Maar eerder een album voor fijnproevers die houden van shoegaze, postpunk, alt rock tot dream pop en aanverwante muziekstijlen. Maar vooral dan de liefhebbers van voornoemde muziekstijlen, die net houden van verrassende wendingen, zullen zeker smullen van deze top plaat. Nee, op de muziek van The History of Colour TV een bepaald label kleven. Het blijkt ook nu weer onmogelijk, en dat stemt ons heel hoopvol naar de toekomst toe.

Granite Verge of Tears’

Days Numbered

Wreck