Verslag: Saxon + Girlschool - 'Wheels of Steel' - TRIX - 22/12/2016

Erik Vandamme    24 december 2016

De kerstdagen zijn de perfecte periode om in een nostalgische bui achterom te kijken, en je over te geven aan melige momenten boordevol kippenvel en krop in de keel. Meestal, terwijl we luisteren naar vreugdevolle kerstliederen, die je tot tranen toe bedwingen. Wijzelf zochten die nostalgie op binnen een Heavy Metal omkadering, in TRIX te Antwerpen. Waar twee grootheden binnen het zogenaamde NWOBHM, op het podium stonden. Die, ook na al die jaren, nog steeds de nodige vuurkracht aan de dag leggen en hun potje metal met hart en ziel brengen. In eerste instantie was het de bedoeling dat Saxon, Girlschool en Motorhead samen op tournee zouden gaan, ter gelegenheid van het 40jarig bestaan van Motorhead. Helaas stierf Lemmy eind 2015. Maar zijn geest bleef toch rondom de tournee hangen die beide bands ook naar een uitverkochte Trix bracht, op deze donderdagavond.

Girlschool:

Girlschool werden eind jaren '70 tot begin jaren '80 in één adem genoemd met Motorhead. Ook in TRIX merkten we dat er inderdaad een link is tussen beide band, niet alleen in hun muziek maar ook in de manier waarop de songs naar voor worden gebracht. Enid Williams en Kim McAuliffe bezitten nog steeds diezelfde vuurkracht als in hun jonge jaren. Zowel vocaal als instrumentaal bezorgen de dames ons dan ook, door middel van duivels gitaar riffs, ons die ene na de andere adrenalinestoot. Drumster Denise Dufort haar salvo's klinken nog altijd even oorverdovend. En lead gitariste Jackie Chambers slaat, met haar indrukwekkende solo's, nog altijd heel diepe gensters in onze ziel. Girlschool brachten vorig jaar nog een knappe plaat uit, Guilty as sin. Nieuwe fans zal Girlschool niet aanboren met dit album, maar de dames bewezen wel dat ze na al die jaren nog steeds aan de top staan wat het NWOBHM gebeuren betreft.

Er kon zelfs geregeld een grapje af. Wanneer zanger Biff Byford het podium opkwam met borstel om het podium schoon te vegen, of het naar het einde van de set van Girlschool al het drumstel begon af te breken, zorgde dit voor hilariteit alom, zowel bij publiek als de band zelf  Wat de setlist betreft konden zowel nieuwe songs als Take it like a band of Come the Revolution als kleppers zoals Race with the Devil of Emergency ons even veel bekoren. Hoewel de dames in het begin van de set wat de indruk wekten een routineuze set te gaan neerzetten, kwam er gaandeweg toch wat meer interactie naar het publiek toe, met verwijzingen naar vroeger, Lemmy tot het complete NWOBHM gebeuren, deden Girlschool, na een wat moeizame start, uiteindelijk dan ook iedereen uit hun hand eten.

Het bewijst nog maar eens dat Girlschool anno 2016 nog altijd die vuurkracht tot ervaring in het metal gebeuren mooi weet te combineren met jeugdige spontaniteit en vooral een hoge dosis puur spelplezier. Wat er dan weer voor zorgt dat het publiek volledig uit de bol gaat. We hebben al slechtere voorprogramma's meegemaakt!

Saxon:

Saxon dan. Na een intro it's a long way to the top (if you wanne rock'n'roll) van AC/DC leggen Biff en de zijnen de lat  direct heel hoog. Maar vooral laten ze het publiek vanaf begin tot einde geen seconde meer los. Waardoor we een bijna twee uur lang, wervelend, NWOBHM feest beleven, waar geen speld tussen te krijgen is. Bathering Ram van het nieuwste, gelijknamig album bewijst bovendien dat de nieuwe songs niet moeten onderdoen voor de oudere kleppers. Biff is trouwens volop in kerststemming en strooit als een soort 'metal kerstman', het ene pareltje na het andere kerstcadeau uit zijn gitaar en strot. Gerugsteund door verdomd strak spelende gitaristen, die - door middel van hun solo's - de haren op onze armen doen recht komen van puur genot. Of de gedreven drumsallvo's die knallen als kanonkogels.

Heavy Metal Thunder wordt van voor naar achter, en opzij meegebruld. Want ja, ook het publiek heeft duidelijk zin in een Metal feestje, van de bovenste plank. Biff spreekt dat publiek aan, alsof hij je zelf persoonlijk te woord staat. Het siert Saxon dat hun jaren dienst hen niet heeft gedreven tot het afwerken van een een routine klus, met overdreven solo's. Gelukkig maar. Echter, hoewel de instrumentale aankleding bij Saxon ons de ene na de andere adrenalinestoot bezorgde, is het toch duidelijk Biff die met zijn imposante en vriendelijke verschijning de aandacht naar zich toe trekt. Naast zijn dosis charisma, is hij nog steeds heel goed bij stem. De jaren schijnen geen vat te hebben op de man. Zo lijkt het wel. Uiteraard is er ook een ode aan Lemmy, zoals we eerder aangaven voelden we zijn geest ronddwalen in TRIX op deze donderdag avond. Ace of Spades werd door de gehele zaal meegebruld. De stem van Lemmy nabootsen is onmogelijk, die was gewoon te uniek en paste perfect bij deze song. Maar Biff zijn vocalen mochten er zeker en vast zijn.

Nog meer verrassende wendingen kregen we bij Wheels of Steel waarbij de dames van Girlschool. inclusief drumster Denise, - al dan niet een kerstmuts - een potje kwamen meejammen op gitaar. Wat deze song dan weer tot een ongekende hoogte opstuwde, en zorgde voor het ultieme hoogtepunt binnen de set. Girlschool deden dat truckje nog eens over bij de ultieme Saxon klassieker Denim and leather waarbij ze zelfs backing vocal verzorgden.  Bij Princess of the Night, de afsluiter van de set, sprong er zelfs een headbangende Kerstman op het podium. Om de kerstsfeer compleet te maken Saxon gaf nog aan dat ze volgende zomer zouden terugkomen, op Alcatraz metal fest. Waarna het avondje nostalgie feestelijk werd afgesloten op de tonen van dreaming of a white christmas. Kortom, zulke kerstfeestjes, zoals Girlschool en Saxon op ons bord gooiden? Zo zouden elke kerstfeestjes moeten zijn. Is onze eindconclusie, na dit avondje pure nostalgie.

Setlist:

Battering Ram //Heavy Metal Thunder //Sacrifice //Solid Ball of Rock //Never Surrender//Chasing the Bullet //Stand Up and Be Counted //The Devil's Footprint //Strong Arm Of The Law //The Eagle Has Landed //20,000 Ft //Queen of Hearts //And the Bands Played On //Dallas 1 PM //Ace of Spades (Motörhead cover) //Wheels of Steel Encore: Let Me Feel Your Power //747 (Strangers in the Night) Encore 2: Crusader //Denim and Leather Princess of the Night