Caliban: Duitse metalcore zet Trix Club op zijn kop!

Timo Claes    23 december 2016

De Duitse band Caliban stond op het podium van de Trix Club op 14 december. Deze metalcoreband bestaat al sinds 1997 en is een grote naam binnen het genre. Het album Gravity die in maart dit jaar uitgebracht is, is al het tiende studioalbum van de band. Daartussen hebben ze ook nog twee split albums samen met Heaven Shall Burn, nog zo’n grote naam binnen het metalcore genre. Op 30 april van dit jaar stonden ze nog in de tent van Groezrock. Dat verklaart misschien waarom de avond doorging in de Trix Club in plaats van de grote zaal, maar met Caliban, Suicide Silence, Any Given Day en To The Rats And Wolves beloofd het een mooie avond te worden.

De eerste band die de avond op gang trapt is To The Rats And Wolves.  Deze Duitse metalcore band bestaat al een viertal jaar en heeft dit jaar ook een nieuw album uitgebracht genaamd Dethroned. De band bestaat uit zes leden en heeft twee zangers / screamers. Dit zorgt voor leuke samenzang en afwisselende screams. De bandleden zijn allemaal beschilderd met zwarte verf. De band brengt “electronicore” muziek. Dit is een mengeling tussen metalcore en elektronische muziek. Grote namen in dit genre zijn Enter Shikari, Asking Alexandria en Crossfaith. De opener van de avond brengt een geslaagd optreden en het publiek begint al aardig op te warmen.

De volgende band die aan de beurt is, is Any Given Day. Deze Duitse band bestaat uit 5 leden. Frontman Dennis is precies de kleine broer van “The Mountain” uit Game Of Thrones. Drummer Raphael ziet er dan weer uit als een net iets minder getatoeëerde Travis Barker. Dit gezegd zijnde brengt Any Given Day natuurlijk een mooie metalcore set met zeer goeie clean vocals afgewisseld door zwaar gebrul en hoge screams. Het stembereik van Dennis is duidelijk zeer groot. Bij het nummer Beginning is de eerste circle pit van de avond al een feit. Het publiek kan deze band dan ook smaken. Bij de vorige Europese tour van Caliban stonden ze ook in het voorprogramma.  Dit jaar hebben ze ook hun nieuw album Everlasting uitgebracht. Als voorlaatste nummer brengen ze een cover van het nummer Diamonds van Rihanna. We hebben nog nooit zoveel metalfans dit nummer horen meebrullen. Want brullen, dat was het.

Daarna is het de beurt aan de enige niet-Duitse band van de avond. De Amerikaanse band SuicideSilence vliegt er meteen in met het nummer Unanswered. Suicide Silence is een grote naam in het deathcore genre. De band stond al op menig grote festivals op het hoofdpodium. Het tweede nummer is WakeUp. En of we meteen wakker zijn, want er is geen tijd om even te bekomen. Bij het nummer FuckEverything wordt passend gevraagd of iedereen zijn middelvinger in de lucht wil steken, wat ook door 99% van de zaal gedaan wordt. Wat wel leuk is, is dat in de korte pauzes tussen de nummers door steeds een hartslag te horen is door de boxen. Dit is toch wel een origineel element in de show. Het nummer You Can’t Stop Me wordt met een knipoog gespeeld voor hun tourmanager. Zo zie je maar dat ze nog lang niet klaar zijn. Hoewel we 90% van de teksten niet verstonden waren er menig mensen die ze meezongen. Net voor het laatste nummer You Only Live Once kondigde frontman Eddie nog aan dat hun nieuw album uitkomt op 24 februari van het volgende jaar.

De opkomst van Caliban wordt voorafgegaan door een piano intro. Stilte voor de storm, zeg maar. Ze vliegen er meteen in met het nummer Memorial. Het volgende nummer WalkAlone is al meteen één van het nieuwe album. Dit is meteen een schot in de roos, want er wordt al ferm gemosht. De 5 bandleden weten als geen ander hoe ze op een podium moeten staan en hebben dan ook veel interactie met het publiek. Bassist Marco duwt zijn basgitaar zo in je gezicht dat het soms wat onwennig aanvoelt en frontman Andreas komt naast je oren screamen. Het nieuwe album valt in de smaak want ook Paralysed wordt luidkeels meegezongen. Het is een echt feestje aan het worden en we vinden het eigenlijk niet zo erg dat dit niet doorgaat in de grote zaal van de Trix. Aan crowdsurfers was er ook geen gebrek. Zelfs zanger Andreas springt in het publiek. Na zeven nummers stappen de bandleden allemaal van het podium.

Gelukkig komen ze terug op het podium voor de afterparty. Deel twee wordt gestart met het nummer King dat bij niemand onbekend in de oren klinkt. Het volgende nummer is er ééntje in hun moedertaal, met de fantastische titel MeinSchwarzesHertz. Dat bekt zo leuk. Als voorlaatste nummer brengen ze een cover van die andere grote Duitse band, Rammstein. Ze brengen een hardere versie van Sonne.  Caliban sluit de avond af met het nummer NothingIsForever waarbij iedereen uitgenodigd wordt om te feesten om het podium. Binnen de kortste keren staat het podium vol met fans.

Na deze fantastische show worden er nog duchtig selfies genomen en is er tijd voor een babbeltje met de bandleden. Een geslaagde (Duitse) metalcore avond in de Trix Club! Dit optreden werd georganiseerd door Biebob Concerts.