Chrandesyx - The Pillars

Erik Vandamme    19 december 2016

De muziekstijl 'Folk' tot 'punk' omvatten zoveel omzwervingen, dat je die genres tot het oneindige kan uitspitten. Tenminste, dat moeten Chrandesyx hebben gedacht toen ze eerder dit jaar hun debuut op de markt brachten.  Deze band bestaande uit enkele jongeren die, zo horen we duidelijk, muziek brengen vanuit het hart van het Folk tot punk gebeuren brachten met The Pillars een plaat uit die het midden houdt tussen de gevoelige snaar raken, en de dansspieren aanspreken. Onze bevindingen.

The Pillars/Walkways in Ashes is een voorbeeld van die eerste stelling. Hierbij doen zwevende riffs en drumsalvo's je naar adem happen. Maar vooral waren we onder de indruk van het enorme stembereik van zanger en frontman Folkert die je een krop in de keel bezorgt. Laat het echter de kruisbestuiving zijn tussen verschillende elementen die ons uiteindelijk over de streep weten te trekken. Ships have sailde before is een meer up-tempo song waar de 'punk ingesteldheid ' zelfs om de hoek komt kijken. Hier is het de samensmelting tussen de stem van folkert met de backing vocals van Bjarne - tevens bassist - dat ons compleet murw slaat.

Plots bevinden we ons ergens in de jaren '70. Beer, Chocolate & Chips doen ons terugdenken aan folk platen die we doen geregeld op de draaitafel legden. En waarbij we ons voelden zweven over het malse gras, van menig festivalweide. Hier hoor je duidelijk dat Chrandesyx bestaat uit muzikanten die verdomd goed weten waar ze mee bezig zijn. Dit is folk muziek van eenzaam hoog niveau, zowel instrumentaal als vocaal. Bovendien valt hier al het grootste pluspunt op deze schijf nog het meest op: variatie.

Tempowisselingen, opvallende tot verrassende wendingen, rustmomenten die afwisselen met typische 'dansbare tussenstukken' Je komt ze allemaal tegen op het heel aanstekelijke Running. Waarin de stijlen punk en folk, binnen een brede omkadering, fijn uit de doeken worden gedaan. Ook nu zijn we weer onder de indruk van de vocale capaciteiten, van zang en backing vocal die elkaar perfect aanvullen. Everything I Want doet denken aan de up tempo platen van bijvoorbeeld Simon & Garfunkel. Een gegeven dat we trouwens op de volledige plaat herkennen.  Diezelfde gezapige tot enorm aanstekelijke manier van folk muziek brengen. Merken we ook bij Chrandesyx en dat is, gezien de staat van dienst van voornoemde artiesten een enorm plustpunt.

Na wederom een lekker up-tempo The Reason we're trying . Bezorgt Restless ons een kippenvelmoment. For a While, Downfall of Chrandesyx, Shelter. We blijven telkens onder de indruk van die meesterlijke kruisbestuiving die haast niet doet geloven dat dit een groep twintigers zijn. Hieruit straalt eerder levenservaring uit, alsof deze jongens eerder al twintig jaar bezig zijn met muziek maken. The Pillars is een Folk -Punk plaat van eenzaam hoog niveau. Die alle elementen van deze muziekstijlen vermengd, tot een onaards mooie parel. Prompt keren we telkens terug naar menig Folk platen uit de gouden jaren '70, een ware nostalgie trip. Maar dan met de beide voeten in het heden. Liefhebbers van Folk gebeuren, die naar die muziekstijl luisteren met een 'open mind' zouden deze plaat gewoon moeten aanschaffen. Pure klasse!

1. The Pillars/Walkways In Ashes 04:28

2. Ships Have Sailed Before 02:45

3. Beer, Chocolate & Chips 03:39