Fatal Casualties - Filter

Review:CD-reviews buiten BeNeLux
  Erik Vandamme    15 december 2016

In de korte tijd dat Fatal Casualties bestond, 1986-1991, brachten ze enkele demo's uit en deden ze wat live performances, daar bleef het in eerste instantie dan ook bij.  Circa 21 jaar later - medio 2013 - brachten Fatal Casualtie een EP uit Paria. De vrij luguber uitziende platenhoes deed al vermoeden welke kant deze plaat uit zou gaan. Heel dreigende en donkere Industrial tonen worden vrij subtiel op ons los gelaten. Paria is geen EP om te beluisteren voor het slapen gaan, het zou je wel eens nachtmerries kunnen bezorgen.Schreven we daar toen over. Ondertussen bleef het vrij stil rond het duo Stefan Ljungdahl (synthesizers / drum computers) en Ivan Hirvonen (vocals). Tot we begin van deze maand het bericht kregen dat er een nieuwe plaat zou worden uitgebracht. Filter kwam op de markt via Seja Records. Of we weer nachtmerries gekregen hebben bij het slapen gaan? U leest het verder in dit artikel:


We zouden in eerste instantie kunnen stellen, de 'harde en meedogenloze aanpak' van op voornoemde schijf, wordt op Filter min of meer achterwege gelaten. Echter blijft die dreigende, duistere ondertoon stevig overeind staan. Bovendien blijkt het eerder de weemoedige, tot melancholische kant op te gaan. Home from Home bezorgt ons een krop in de keel. Het voelt ook aan alsof donkere klauwen je de strot dichtknijpen, en langzaam de adem ontnemen.  electronic experimental, darkwave, industrial, minimal neofolk, postpunk. Zo wordt de muziek van Fatal Casualties omschreven op de bandcamp pagina van Seja Records. Inderdaad kan je niet voorbij aan de experimentele kant van de zaak, waar minimal neofolk, darkwave en industrial elkaar vinden binnen een uitgebreid aanbod.

Jag Är Inte Rädd För Dig, Men Jag Är Rädd För Vad Du Gör Med Mig, Drown, Saga tot Kramp telkens voelt de duisternis aan als een warme deken, dat ons binnen een weemoedige tot intieme atmosfeer tot volstrekte rust lijkt te brengen. Telkens binnen die eerder vernoemde dreigende, donkere omkadering die we van dit duo gewoon zijn. We zouden zelfs durven spreken van invloeden van DarkAmbient, als we luisteren naar songs als Homo Erectus, Unknow place tot Springer. Waarbij een beklemmend, maar enorm deugddoend gevoel je overmant en zelfs tot tranen zal bedwingen. Deze hypnotiserende klanken en vocalen, moet je vooral beluisteren met de ogen gesloten, en verstand op nul. Dan pas voel je een donkere gelukzaligheid over jou neerdalen, die moeilijk met woorden is te omschrijven.

We kunnen dan ook besluiten. Fatal Casualties raken met deze nieuwe plaat gevoelige, weemoedige, donkere snaren. En dompelen je dus onder in een tranendal. Of bezorgen je rillingen die je uiteindelijk tot complete 'zen' zullen brengen. Echter is dit geen gemakkelijke brok vlees, en gaan de meeste songs wat de monotone kant uit. Maar deze intimistische aanvoelende duisternis, zal je niet onberoerd laten. Zeker weten. Gerugsteund door ijzingwekkend klanken, en een vocale aankleding die je koude rillingen bezorgt, zal het inderdaad weer een nacht worden boordevol nachtmerries. Dat is nu eenmaal hoe we Fatal Casualties het liefst voorgeschoteld krijgen.

https://sejarecords.bandcamp.com/album/seja-15-fatal-casualties-filter

Tracklist:

1. Home From Home 05:16

2. Jag Är Inte Rädd För Dig, Men Jag Är Rädd För Vad Du Gör Med Mig 04:15

3. Drown 04:58

4. Saga 04:06

5. Cornelius Names 05:59

6. Kramp 03:57

7. Homo Erectus 06:39

8. Unknown Place 03:30

9. Springer 04:21

10. Alphyddan 04:31