WUMAN - Portraits

Erik Vandamme    14 december 2016

Wuman afkomstig uit Doornik brengt muziek die wat doet denken aan een kruisbestuiving tussen bands Foals, Two Door Cinema Club met daarbovenop een snuifje Explosions In The Sky.  Ze brengen instrumentale muziek, met soms een bevreemdend aanvoelende vocale aankleding. Bovendien brengen WUMAN  songs van circa vijf tot zeven minuten, boordevol uiteenlopende soundscapes. Die het midden houden tussen dansbaar, poppy en vreemd aanvoelend. Waardoor een heel ruim publiek kan worden aangesproken. We namen hun nieuwste plaat Portraits onder de loep.

Experimentele post-rock en aanverwante. Dat is in het kort hoe je de muziek van WUMAN nog het best zou kunnen omschrijven. Alice is een zeven minuten lange kunstwerk, dat je als luisteraar in de greep houdt. Net door het aanbied van een wijds pallet van ingewikkelde, tot heel toegankelijke klanken. We worden van de ene naar de andere verrassend wending doorverwezen, zodat je gespannen blijft luisteren tot het einde. Julia bevat weer heel andere wendingen, het lijkt wel alsof WUMAN nieuwe muziekstukjes ter plaatse uitvindt, telkens opnieuw gaan de songs weer een andere richting uit dan je echt verwacht.

Bovendien klinken elk van de songs heel dansbaar, ze brengen je dankzij de hypnotiserende aankleding in een diepe trance. Dat is in grote mate te danken aan de bedwelmende, lichtjes dreigende vocalen. Maar ook de best aanstekelijke instrumentale stukken, werken duidelijk op de dansspieren. Sara, Emilie, Jeanne . Ze borduren verder op die eerder genoemde instellinge. WUMAN blijven daarbij begane danswegen verder bewandelen. Echter bevatten elk van de song, zoals eerder aangegeven, zoveel uiteenlopende wendingen. Waardoor je nooit het gevoel krijgt dat alles diezelfde lijn uitgaat. En dat is de grote sterkte van zowel de band, als deze plaat Portraits Experimenteel uitpakken, en toch 'poppy' klinken. We zien niet veel bands zo perfect schipperen tussen, wat we kunnen noemen, tegenpolen binnen het globale muziekgebeuren.

Portraits is dan ook een plaat die we kunnen aanraden voor fans van bijvoorbeeld postrock. Echter dankzij de aanbod van electronische klanken, zouden ook luisteraars van pure dance muziek zich hierin moeten kunnen vinden. Tenminste, als je houdt van bedwelmende klanken. Die je als in een soort trance, over de dansvloer doen zweven. Met de ogen gesloten, verstand op nul zetten en je gewoon laten hypnotiseren door deze intensieve, gevarieerde dansplaat. Is dan ook ons uiteindelijk advies.

Tracklist

1. Alice 07:07

2. Julia 05:00