Off the Cross - Divided Kingdom

Erik Vandamme    13 december 2016

Toen we hen op Antwerp Metal Fest aan het werk zagen, schreven we het volgende over het aantreden van Off the Cross, daar. Off the Cross lijken echter zelfs een nog meer donkere gang op te gaan, voornamelijk door de brullende tot angstaanjagende vocale aankleding, die ons koude rillingen bezorgt. Bovendien krijgen we ook nu weer een technisch heel hoogstaande set te verwerken, waarbij elke beetje haartjes op onze armen recht komt te staan. Echter toch deze kleine kanttekening, binnen de perfect georkestreerde set misten we toch een klein beetje spontaniteit en interactie naar het publiek toe. Maar Off the Cross lieten vooral de aanstekelijke, knallende muziek voor zich spreken. En die voelde aan als donkere klauwen die ons de strot dicht knepen. We ondergingen deze duistere trip naar de donkere kant van onze ziel dan ook met volle teugen. Off the Cross - ontstaan uit de assen van This Kid - brengen op 17 december hun debuut op de markt. Divided Kingdom. Of ze de hoog gespannen verwachtingen konden inlossen? Dat lezen jullie verder in dit artikel.

Het gebeurd eerlijk gezegd zelden, dat we bij een eerste luisterbeurt al compleet murw worden geslagen. Maar deze keer was dit zeker het geval. Off the Cross grijpen je vanaf die eerste song Passenger bij de strot, en laten je niet meer los. Zo moet het gewoon!  Echter, en dat is wel duidelijk, is het niet één element, maar de samensmelting daarvan dat ons over de streep trekt. Of het nu de ruwe uithalen zijn van drummer Gerben Andries. Die verwoestende vocalen van Steven Van Crombruggen. Of die duivels riffs van bassist Stef Van Den Brande en gitarist Jens De Vos. Het is dus de kruisbestuiving tussen elk van hen, die ons met verstomming slaan. Een rustpunt, met steeds die dreigende ondertoon, zijn de korte en intensieve interlude onderdelen. Die laten je even op adem komen, vooraleer een spervuur van scherpe riffs, knallende drums en die rauwe, alles verwoestende stem. Je wederom verpletteren als rotsblokken bij een lawine. Nee, deze trip gaat niet over rozenblaadjes, maar over onveilige paden waarbij je telkens die vervaarlijke demonen in de ogen kijkt.

Divided Kingdom is bovendien een gevarieerde plaat geworden.  Er zitten voldoende tempowisselingen binnen elk van de songs - Ook al blijft alles wel binnen die duistere omlijsting - Luister bijvoorbeeld naar Black Herd  Deze song lijkt zelfs te neigen naar pure black metal. In elk geval, de koude rillingen lopen over onze rug. Het voelt aan als ijzingwekkende klauwen die je de strot dichtknijpen. Megalomaniac drijft je als luisteraar uiteindelijk nog meer tot pure waanzin. Bovendien is er de inbreng van Sven De caluwe  (Aborted)  bij de song Prophet, wiens stem trouwens perfect past binnen dit concept. Na een derde  interlude , die nog maar eens dreigend je keel dicht knijpt. Wordt de plaat afgesloten met Red Seas Flowing. Een song die traag, maar doeltreffend start, waarna gaandeweg elk beetje bloed uit je vege lijf wordt gezogen. Zonder enig medelijden wordt de luisteraar weggevoerd naar de donkerste krochten van zijn ziel, om daar nog een laatste keer die demonen in de ogen te kijken. Vooraleer eerder vernoemde, dreigende vocalen, duivelse riffs en knetterende drum salvo's je die ultieme doodsteek toedienen.

We kunnen dan ook besluiten. Off the Cross brengt met Divided Kingdom een gevarieerde, donkere plaat uit. Die alle aspecten van pure duisternis, mooi op een rijtje zet. Is het door snoeihard de trommelvliezen te doen barsten. Of eerder intensief, en traag als een bijtend gif, je de adem te ontnemen. Het effect blijft steeds hetzelfde. Vanaf die eerste luisterbeurt voelen we ijzingwekkende klauwen ons de keel dichtknijpen, en worden zonder medelijden tegen een muur van loeiende gitaren en drumsalvo's  - die aanvoelen als donderslagen bij heldere hemel - gekwakt. Waarna al even angstaanjagende, bulderende vocalen je die uiteindelijke doodsteek geven. Waarna we  uiteindelijk de demonen in de ogen kijken. Tot we in staat van opperste waanzin, ons lot gewillige tegemoet zien. Na enkele luisterbeurten voelen we nog steeds diezelfde indrukwekkende adrenalinestoten door onze adderen stromen. De songs zitten boordevol mokerslagen, snoeiharde riffs en vocalen die aanvoelen als het gebulder van een verwoestende orkaan. Zonder meer, een indrukwekkend debuut, zoals we niet elke dag tegenkomen.

Passenger

Book of Doom

Confinement of Our Souls

Interlude I

The Final Adjustement

Divided Kingdom

Interlude II

Prophet

Black Herd

Megalomaniac

Interlude III

Red Seas Flowing

We hebben het al vermeld in het begin van dit artikel. Off the Cross stellen hun debuut plaat voor op 17 december. Dit in Nootuitgang te Edegem. Maar ze zullen daar niet alleen zijn. Ook hun vriendjes van BARK, Onrust en King Hiss zullen die avond aantreden. Een niet te missen evenement dus. Kostprijs? 10 euro!

Meer informatie : https://www.facebook.com/events/937013726442479/ of http://www.offthecross.be/