Fire Down Below - Viper Vixen Goddess Saint

Erik Vandamme    3 november 2016

We are amp-hugging, hard-hitting, fuzz-loving, ear-splitting, riff-worshipping rock'n rollers. We are Fire Down Below. Deze in het oog springende introductie krijgen we te lezen op de vi.be pagina van Fire Down Below. Deze, uit Gent afkomstige, band werden opgericht in 2015. Fire Down Below wordt in menig recensies gelinkt aan bands als Kyuss, Truckfighters, Red Fang, Tool en Soundgarden en wordt bovendien systematisch geprezen voor hun unieke sound: een uitzonderlijke mix van fuzzed-out stoner, heavy psych en 90’s grunge met daarbovenop accenten uit de spacerock en doom metal. Ondanks al dat sonische geweld slaagt Fire Down Below erin om de focus op de melodieën en ijzersterke vocalen te houden, waardoor de nummers niet alleen keihard maar ook catchy en gedenkwaardig worden. Fire Down Below brachten eerder dit jaar een debuut op de markt. Viper Vixen Godess Saint. Waaruit blijkt dat alle laaiend enthousiaste reacties op de muziek van deze band, blijken te kloppen.

EL Viento Del Desierto is een kort en bondige introductie, die al kan tellen. Opvallend daarbij is toch de verdomd hoogstaande manier van bespelen van de instrumenten, en de opmerkelijke vocalen. En dan zijn we nog maar aan het begin van deze klasse plaat. Nu, doorgaans is een debuut album erop of erover. Meestal hoor je zelfs een band die nog aan het zoeken is naar de juiste sound, maar Fire Down Below weten blijkbaar nu al wat ze willen.Through Dust and Smoke, Roadburner laten horen hoe deze band elementen van grunge tot Stoner als het ware perfect combineren. Daarbij is elk vocale tot instrumentale inbrengen minstens even belangrijk. Echter worden we in eerste instantie compleet murw geslagen tot bij de strot gegrepen door de snoeiharde riffs en knallende drum salvo's. Waarna de vocale aankleding - wat een stembereik heeft die zanger toch - ons een ultieme adrenalinestoot weet te bezorgen.  Bovendien verveeld deze plaat geen moment, ondanks de lange songs van gemiddeld zes tot zelfs elf minuten, en ook dat is een heel sterke prestatie, toch.

Fire Down Below brengen Grunge/Stoner op een eenzaam hoog niveau. En moeten niet onderdoen voor internationale acts binnen het uiteenlopende pallet van muziekstijlen dat ze aanbieden. Bovendien zitten de songs boordevol variatie, verrassende wendingen en bezorgen vooral dus die duivelse vocalen ons een krop in de keel. Luister maar naar het lekker meesleepnd mooi verlopende Universers Crumble,waarbij  we een lange trip ondergaan door weidse woestijnlandschappen. knetterend als vuurwerk op een zomerse avond, en een stem die bij het ondergaan van de zon je koude rillingen zal bezorgen. Door middel van een verschroeiende aankleding, blijven Fire Down Below ons telkens opnieuw met verstomming slaan. Ook de daarop volgende songs worden gebracht op een hemels hoog niveau, waarbij de stem van Jeroen Van Troyen het, ondanks de heel knappe instrumentale inbreng, ons grunge en stoner hart enorm diep raakt. The Mammoth , een elf minuten durende logge en intense song, bewijst eerder ingenomen stellingen.

Zonder meer leveren Fire Down Below een gevarieerde klasse plaat af, met uiteenlopende elementen van verschillende alles om zich heen verschroeiende muziekstijlen, doen deze heren naar adem happen en slaan je uiteindelijk compleet murw. Indrukwekkend debuut album, zonder meer een aanrader voor fans van grunge tot stoner, met zelfs doom elmenten. In de brede zin van al voornoemde muziekstijlen. Is onze eindconclusie.

1. El Viento del Desierto – 00:55
  2. Through Dust And Smoke – 04:19
  3. Roadburner – 05:58