Billy Talent's Afraid Of Heights tour - 28/10/2016 - Trix (Antwerpen)

Sven De Mol    30 oktober 2016

Het is al weer effen geleden dat Billy Talent ons heeft vereerd met een bezoekje. En toevallig dezelfde zaal waar ze er vorige maal stonden. En ze hebben een goede reden om er te zijn, hun nieuwe plaat Afraid Of Heights is net uit. Als support act hebben ze de Engelse band Young Guns en de Canadese groep Say Yes met zich mee.

Say Yes mag als eerste de avond opgang brengen. Ze vinden het niet erg dat er nog niet zo heel veel volk is in de grote zaal. Gewapend met 2 zangers die multitasken, een bassist en een gitarist en een drummer die maar al te graag alles van zich wil geven. Later die avond zal deze drummer, Jordan Hastings nog eens op het podium betreden als drummer voor Billy Talent. Met elk nummer weet Say Yes het publiek wat meer voor hun te winnen.

Say Yes Trix

Young Guns mag vervolgens het podium bestormen. Terwijl het volk nog aan het toestromen is proberen deze heren toch al het publiek wat op te zwepen voor de volgende band. De frontman Gustav Wood probeert het publiek in gang te krijgen en dat lukt hen zeer duidelijk. Ze herinneren België nog van tijdens een vorige tours met Enter Shikari en All Time Low. Als support band vinden ze dat ze het publiek tot een bepaald niveau van enthousiasme moeten brengen zodat het publiek dat meeneemt naar de volgende act.

En dat gebeurt ook, het publiek is klaar voor de main act van de avond, Billy Talent. De anticipatie wordt groter en groter, de zaal is nu goed opgevuld want het is tenslotte een uitverkochte show. Wanneer de band het podium op komt worden ze verwelkomt door applaus, geroep en getier. Ze starten hun set met Devil In A Midnight Mass en zo starten ook meteen de meezing momenten die doorheen de show aanwezig zijn. De fans kennen de nummers door en door, vooral het oudere werk. De nieuwe plaats moet bij sommige nog wat vaker opgezet worden om deze nummers ook vanbuiten te kennen. Maar dat houd het publiek niet tegen om ook op deze nummers volledig uit de bol te gaan. In het midden van de zaal is tenslotte een kleine moshpitt ontstaan die telkens maar groter word. Wat de setlist betreft spelen ze voornamelijk nummers van Billy Talent II en hun nieuwste album Afraid Of Heights, maar elk album komt aan bod. Er zijn enkele tragere momenten in de set, maar deze worden meestal opgebouwd naar een explosie van expressie in de nummers.

Billy Talent Trix

Om iedereen nog een laatste keer in beweging te brengen komt er een encore met nummers als Try Honnesty, FallenLeaves en RedFlag. Het is een band die barst van energie, die het hele podium gebruiken en duidelijk een connectie maken met hun publiek.
Na de show maakte ze zelf uitgebreid tijd voor hun fans die stonden te wachten om met hen een babbeltje te slaan, een foto te nemen of om hun nieuwste plaat te signeren.