Skullwinx - The Relic

Erik Vandamme    29 oktober 2016

In Epic Heavy Metal stijl komen we enerzijds parels tegen, die een onuitwisbare indruk nalaten. Maar helaas ook al te vaak flauwe afkooksels, die lijken te verdrinken in hoogheidwaanzin. Skullwinx is een Duitse Epic Heavy Metal band die gelukkig behoren tot die eerste categorie. Ondanks het feit dat ze, volgens menig biografie, reeds in 2008 zijn 'ontstaan'. Is Skullwinx pas in 2012 actief bezig in het metal wereldje. Dit resulteerde in een fel gesmaakte debuut: The Mission of Heracles. uitgebracht in 2014. Een vaak typisch gegeven aan de voornoemde muziekstijl, is gebruik maken van bepaalde thema's. Dat blijkt op opvolger The Relic - uitgebracht in september 2016 - eveneens het geval. We citeren: "The Relic" is again a concept based album, this time about historic tales and legends from mid-Europe, plus the titletrack which describes the name SKULLWINX. It is the "Sign Of Fallen Kings", the deadly prove of gods existence, a doomy view to theodicy - short "The Relic Of An Angel" We namen The Relic onder de loep, en voelden Godelijke vocalen en instrumentale huzarenstukken ons hart diep raken.

Lang uitgesponnen riffs, even lang uitgesponnen vocalen die je bij de strot grijpen. Het gedoodverfde concept van eerder genoemde muziekstijl. Dit wordt al bij de eerste song Siegfried duidelijk. Hierbij wordt eens verhaal verteld, op een zodanige manier dat de aanhoorder vol aandacht eventuele demonen en Goden in de ogen kijken, het angstzweet op de lippen. Een diepe indruk laat deze, technisch enorm hoogstaande song, in elk geval na. Atilla The Hun doet ons, met de ogen gesloten, denken aan heroïsche gevechten, gevoerd door deze bekende personage in de geschiedenis. Het bloed staat aan de lippen, er is geen ontsnappen mogelijk. We voelen zelfs de pijn van een zwaard dat onze ribben doorklieft. Zo vlijmscherp snijden de gitaar riffs door ons vlees heen.

Als we een punt van kritiek mogen geven, alles gaat helaas een beetje diezelfde - lang uitgesponnen - lijn op. Waardoor je de indruk krijgt telkens dezelfde song te horen. Een gegeven dat we wel vaker tegen komen bij dit genre. Skullwinx camoufleren dit euvel echter, door je zowel vocaal als instrumentaal bij de strot te grijpen, en niet meer los te laten. Liefhebbers van typische Epic heavy Metal mogen op hun twee oren slapen, deze Duitsers doen de muziekstijl alle eer aan. Naast het vertellen van epische verhalen, zorgen hartverscheurende vocalen en vooral diep snijdende gitaar riffs voor telkens een ultieme adrenalinestoot.

Carolus Magnus (Pater Europae) , For Heorot (Beowulf) tot Carved In Stone (Princes in the Tower). Ze doen ons telkens hevig headbangen, en staan bol van die helse tot lange riffs waarbij de haren op de armen prompt recht komen te staan. Niets wordt aan het toeval over gelaten, om de luisteraar te laten proeven van Godendranken, verhalen en sages te vertellen, en vooral je te laten vertoeven in heel andere werelden. Als er iets is dat ervoor zorgt dat we deze muziekstijl kunnen smaken, is het net het feit dat we worden meegesleept in het 'verhaal' dat de band wil vertellen aan zijn luisteraars. Ons aan de boxen gekluisterd houden, van begin tot einde? Daar slagen Skulwinx met deze 'episch' aanvoelende klasse plaat, zeker en vast in. Laat dit nu de rode draad zijn doorheen het geheel, waardoor we uiteindelijk compleet murw geslagen, over de streep worden getrokken. Uiteindelijk. Want , eerlijk is eerlijk, The Relic leek bij een eerste luisterbeurt wat in het vakje monotoon, steeds dezelfde trucs boven halen. thuis te horen.

Echter als je die heel lang uitgesponnen en hartverscheurende riffs en vocalen op jou laat inwerken, voel je wel degelijk telkens een adrenalinestoot door je adderen stromen. The Relic of An angel vat alles goed samen. Deze meer dan tien minuten lange songs, doet je prompt in een diepe trance belanden, waarbij je nog maar eens die Goden en Engelen in de ogen kijkt. En , met de vuist in de lucht, de song meebrult tot het bittere einde. The relic is dus vooral een plaat voor liefhebbers van dit genre, en van enorm hoogstaand niveau. Zoals we onze boterham met 'epic heavy metal' nog het liefs verorberen is onze eindconclusie.

1. Siegfried 05:50

2 Attila The Hun 04:53

3. A Tale Of Unity (Arminius) 06:07