An Evening With Knives – An Evening With Knives EP

Erik Vandamme    29 oktober 2016

Even voorstellen. An Evening With Knives is een in 2013 opgerichte band uit Eindhoven. Hun muziek wordt gekenmerkt door een gelaagde combinnatie tussen sludge en dromerige, melancholische stoner, met een scheut Doom invloeden daarbovenop.  An evening With Knives bracht vorig jaar een gelijknamige EP op de markt. Deze EP bevat vier songs waarvan twee live-nummers, al is dat laatste niet zozeer te horen. Alhoewel we doorgaans niet terugkeren in de tijd, wat het schrijven van recensies betreft, konden we deze parel niet aan ons laten voorbij gaan. Onze bevindingen over deze klasse EP?  Weemoedigheid, heel intensieve sludge tot doom bovendien gebracht op technisch enorm hoogstaande niveau.

Die voornoemde weemoedigheid vinden we al terug bij het lang uitgesponnen ‘Thoughts And Regrets’. Binnen een sfeervolle omkadering, leggen de heren de lat al direct heel hoog. Koude rillingen lopen over onze rug, bij elke gitaar riff,tot duivelse drum salvo. Wat daarbij het meest opvalt, is die technisch enorm hoogstaande manier waarop de instrumentalisten staan te spelen. De subtiele vocalen, je hoort ze niet altijd, zorgen uiteindelijk voor die ultieme doodsteek.

Ook bij Nighthawk is het de instrumentale aankleding, die het meest naar voor wordt geschoven. Echter is ook nu weer de inbreng van vocalen, die klinken als gemopel op de achtergrond, een meerwaarde binnen het geheel. Naast de typische Stoner en Sludge metal invloeden, menen we bovendien ook wat Doom te  herkennen binnen deze song. De donkere, trage manier van spelen - die we ook bij Doom metal waarnemen - is ook te merken binnen Nighthawk. Wat  erop wijst dat An Evening with Knives van vele markten thuis zijn.

Zoals aangegeven, staan er twee Live registraties op deze EP. Blind Man's Guess bestaat uit, naast een vol en zelfs galmend geluid, een veel rauwere vocale aankleding. De riffs en knallende drumsalvo's doen telkens de haren op onze armen recht komen van puur genot. Het valt niet op dat hier live wordt gespeeld, dankzij wederom die technisch enorm hoogstaande manier waarop deze artiesten hun ding doen. Bovendien blijft ook live die weemoedige naklank stevig overreind staan. Trouwens merken we ook de kruisbestuiving tussen pure Stoner, neerslachtige tot meeslepende doom en hartverscheurende Sludge op. Sunstorm is een quasi instrumentaal gebrachte song, waarbij de knetterende percussie de rode draad lijkt te vormen doorheen het geheel. Wat niet wil zeggen dat er een instrument boven de ander steekt. Het is ook hier uiteindelijk die meesterlijke kruisbestuiving tussen verschillende uiteenlopende aspecten, die ons uiteindelijk over de streep trekken.

We kunnen dan ook besluiten. Als een EP een visitekaartje is naar een publiek toe. Dan heeft An Evening with Knives hier een knap staaltje naar voorgebracht. door een samensmelting van weemoedige sludge, heel hoogstaande stoner en Doom elementen die de donkere kant van onze ziel diep weten te raken.

1. Thoughts And Regrets

2. Nighthawk

3. Blind Man’s Guess (live)