Dub FX zette de AB op stelten (22/10)

Sven De Mol    26 oktober 2016

Wie Dub FX niet kent: Benjamin Stanford, afkomstig van Australië, treed op onder de naam Dub FX. Hij begon ooit als straatartiest, een zanger, beatboxer en rapper in één. Zijn dagen als straatmuzikant zijn deels voorbij en speelt zelfs op grote festivals waaronder Coachella, Sziget, Glastonbury, Pukkelpop,...). En zaterdag stond hij in de AB.

Andy V, een muzikant die Ben vergezelt op het podium mocht het voorprogramma verzorgen. Andy V doet ongeveer het zelfde als Dub FX maar dan met instrumenten zoals de saxofoon en synthesizer. Hij creëert op deze manier een hele set om het publiek in de stemming te brengen voor wat volgt.

Dub FX zorg voor zijn eigen geluid door te zingen, loopen, rappen, beats & effects. Allemaal met zijn stem. Live krijgt hij steun van zijn eigen muzikanten.
Het is net iets meer dan een jaar geleden dat Dub FX in het land was om een nieuw album te promoten en dit was opnieuw het plan. Thinking Clear heet de plaat. Als hij thuis is werkt hij graag in de natuur, in zijn tuin en dat is onder andere een inspiratie geweest voor het album. Hoe alles groeit en hij zelf één worden met de natuur, heeft zijn stempel gezet op deze plaat. Het grote verschil met zijn vorige album. Deze keer is de inbreng van de andere muzikanten. Vroeger, wanneer hij bijvoorbeeld een stuk op de piano nodig had, belde hij iemand om dit in te spelen voor hem. Dit keer was het een  samenwerking met verschillende personen. Op het vlak van genre gaat het bovendien zeer breed, Dub, 2-step garage, soul, reggae, jungle, hiphop,...we komen het allemaal tegen.  En dat was ook op het concert zelf te merken.

Dub FX AB 22/10/2016

Op het podium staan 3 ‘stations’ klaar voor elke muzikant. Links een basgitaar, een synthesizer en rechts een saxofoon en een synthesizer. In het midden een microfoon, een heleboel pedalen en 2 panelen vol met effects. Ze lijken wel een goed geoliede machine die op elkaar inspelen zelfs wanneer er aan Free style gedaan word. Naast zijn vaste leden bracht ook zijn manager, CAde, wie ook rapper is, enkele rhymes. En zelfs de Belgische rapper MC Mota mocht een droom in vervulling laten gaan door het podium met Dub FX te delen.