Stillborn – Testimonio de Bautismo

Pieter-Jan Vanden Broeck    16 oktober 2016

Er zijn heel wat groepen die onder de naam Stillborn opereren. We hebben het hier vandaag niet over de Nederlandse Heavy Metal groep noch over de Finse thrashers die onder eenzelfde naam actief zijn. Het Poolse Stillborn – afkomstig uit het in de subkarpaten gelegen plaatsje Mielec – vormt het onderwerp van deze recensie. Met Testimonio de Bautismo, levert dit trio hun vijfde studioalbum af. Als we de biografie van deze heren mogen geloven dan vormt het Pools voor het eerst de muzikale voertaal. De Spaanstalige albumtitel die zoveel betekent als getuigenis van het doopsel staat hiermee echter in schril contrast. Het album werd door ons op enkele luisterbeurten getrakteerd. Lees verder voor onze bevindingen.

Het is niet de eerste keer dat op Snoozecontrol een album uit de Poolse Godz Ov War stal, de revue passeert. Tot op heden werden we steeds getrakteerd op degelijk werk uit de ondergrondse scène. Het mag dan zelden onvergetelijk zijn, het aanhoren van groepen met een oprechte passie voor extreme Metal is steeds een genoegen. Met Testimonio de Bautismo van Stillborn is het niet anders. Een stevige mix tussen Black- en Death Metal knalt met de nodige geestdrift uit de luidsprekers. Opvallend aan dit album is de heruitvoering van Burst Command Til War van Sodom. Wie de eerdergenoemde groep als inspiratiebron citeert, kan wat ons betreft op de nodige sympathie rekenen. Dat “slaan zonder zalven” zelden een goed idee is; bewijst Stillborn ondermeer mits Ancykryst. Op instrumentaal vlak valt er van tijd tot tijd best wat melodieuzer werk waar te nemen.  De rauwe vocalen in combinatie met de  harmonische riffs mogen er zeker zijn. Een uitschieter zonder meer is het “headbangermoment” gedurende het instrumentale gedeelte van Człowiekowstręt. Het mag dan een volstrekt onuitspreekbare titel zijn, de nekspieren zullen het geweten hebben. Minpunten telt dit album eveneens: zo valt afsluiter Apocalyptic Hymn Of Satanic Warriors bijvoorbeeld, op creatief vlak, tegen als afsluiter. Conclusie: degelijke plaat, niets meer en niets minder!

Tracklist

1 Martwo Urodzony - Rozdział Trzeci
2 Ancykryst