Lordi - 14/10/2016 - De Kreun Kortrijk

Timo Claes    16 oktober 2016

Iedereen kent de Finse hardrockband Lordi nog die in 2006 het Eurovisiesongfestival won met hun nummer Hard Rock Hallelujah.  Tien jaar en vijf albums later draait Lordi nog steeds mee in de Hard Rock scene. Halverwege september is hun achtste album Monstereophonic (Theaterror vs. Demonarchy) in de winkelrekken verschenen met een nieuwe tour aan gekoppeld. Hun laatste passage in België dateert van maart 2015. Dat verklaart misschien waarom het concert niet uitverkocht was. Op 14 oktober strijkt Lordi neer in De Kreun te Kortrijk met hun Europese Monstour.

De avond start met de Zwitserse band Silver Dust. Vier mannen strak in het pak die rechtstreeks uit de tijd van de musketiers kunnen komen. De band brengt rock met een duister kantje. Je krijgt het gevoel dat er elk moment een demon uit de vloer van het podium kan komen om  je mee te nemen naar de onderwereld. Ze spelen een zeer strakke set en de drummer is een plezier om naar te kijken. Er zijn weinig drummers die tijdens elk vrij moment hun stok in de lucht gooien of er een draai mee maken die je bijna niet kan volgen. Het enige wat een beetje stoort is de uitspraak van het Engels van zanger Lord Campbell. Voor de rest een geslaagde opener van de avond!

De volgende band die speelt,  is Shiraz Lane, een hardrockband afkomstig uit Finland. Deze jonge band is blijkbaar vooral gekend in eigen streek. Ze hebben net hun debuutalbum For Crying Out Loud uit. Deze band kan ons echter niet overtuigen, dus gaan we na een drietal nummers een luchtje scheppen. Blijkbaar zijn we niet de enige want er komt steeds meer volk buiten. Ze spelen strak, maar het totaalplaatje kan niet overtuigen.

Uiteindelijk is het de beurt aan Lordi, de band die nog altijd de vruchten plukt van hun deelname aan het Eurovisiesongfestival. Het podium is mooi aangekleed in een soort ruïne. Ondertussen luidt God of Thunder van KISS door de boxen. De Kreun is klaar om de monsters van Helsinki te ontvangen. Ze openen met Let's Go Slaughter He-Man, wat ook het eerste nummer van hun nieuwe album is. Strakke gitaarriffs en refreinen die makkelijk mee te zingen zijn, staan centraal bij Lordi en dat horen we hier al meteen terug. Toch vergt het wat energie van frontman Lordi om het publiek mee te krijgen. Na een aantal keer te vragen of iedereen er nog zin in heeft, gaan ze verder met het eerste showelement. De eerste onthoofding is een feit en het hoofd wordt zonder veel aarzelen op een zwaard gespietst.

Het leuke aan Lordi is natuurlijk de aankleding van de bandleden en de acts die tijdens en tussen de nummers worden voorgedragen. Het is indrukwekkend als de bandleden op podium tevoorschijn komen. Ze lijken gigantisch op hun schoenen met een zool van 30 centimeter. Qua acts is er voldoende variatie en ze weten ons steeds weer te verassen. Zo is er de onthoofding in het begin van de show. De stempel is meteen gezet. Er volgen nog acts waarin ze een non opensnijden met een cirkelzaag en het publiek onderdompelen met ingewanden. De show zit tot in de puntjes goed in elkaar. Elk bandlid krijgt ook zijn eigen solo. Bassist Ox tovert een dance solo uit zijn vingers terwijl Hella eerder een ingetogen piano solo brengt. Als laatste is gitarist Amen aan de beurt die een handvol bekende riffs in zijn solo verwerkt. Na deze solo komt frontman Lordi op het podium met zijn alom bekende bijl die als microfoonstandaard dienst doet. De zaal weet hoe laat het is en Hard Rock Hallelujah galmt door de boxen. Dit is het moment waar iedereen op gewacht heeft. De zaal barst bijna uit zijn voegen.  Daarna volgen nog twee nummers. Het eerste is een welgemeende fuck you aan alle a$$holes in de wereld. Iedereen heeft de middelvinger in de lucht tijdens Sincerely with Love. Voor het laatste nummer komt Mr. Lordi op met uitgespreide vleugels op de tonen van Devil’s a Loser.

De band komt nog terug voor nog 2 bisnummers: Who’s your Daddy is een uitstekende meezinger. Mr. Lordi heeft hierbij een Co2 pistool in zijn handen gekregen waarmee hij koude stoom in het publiek spuit. Plezier alom, want na het nummer gaat hij gewoon nog enkele minuten door. Afsluiten doen ze met een klassieker Would You Love a Monsterman. De perfecte afsluiter van een avond Hard Rock.Lordi speelt een zeer leuk en goed optreden in De Kreun. De reacties achteraf zijn dan ook lovend. Muzikale hoogtepunten werden bereikt en leuke theatrale voordachten werden gegeven. Een kleine aanrader voor al wie deze band nog niet aan het werk heeft gezien!

Dit evenement werd georganisseerd door Alcatraz Music