SCHNTZL - Schntzl

Erik Vandamme    11 oktober 2016

Hendrik Lasure (Piano & Electronics) - Casper Van De Velde (Drums & Electronics) zijn twee jonge, talentvolle muzikanten die samen het duo SCHNTZL vormen. Met hun 'experimentele Jazz' worden hen een gouden toekomst voorspeld. Op de labelnight van De Werf, in concertgebouw te Brugge, zorgden ze voor een overvolle zaal. We hoeven hierbij niet te vertellen dat de verwachtingen over SCHNTZL heel hoog gespannen zijn. Live hebben we hen helaas nog niet aan het werk gezien, maar de debuut plaat Schntzl geeft ons de indruk dat deze jongens met brio aan die hooggespannen verwachtingen zullen voldoen. Onze bevindingen.

Lindbergh wordt alvast gedreven over een aanstekelijke combinatie tussen piano en percussie die zelfs dansbaar  kan genoemd worden . Wat niet wil zeggen dat dit een dansplaat is geworden, het mag altijd uiteraard. Nee, Schntzl blijkt vooral een gevarieerd huzarenstukje te zijn, waaruit bovendien blijkt dat deze jongens op een eenzaam hoog niveau hun instrumenten bespelen. Vaak beklijvend, soms hartverscheurend mooi, maar dus ook lekker loos gaande. En dan zijn we nog maar aan de eerste song op deze klasse plaat. Dame en Konijn, Mosa bevatten , naast eerder genoemde elementen, bovendien bevreemdende naklanken. Die het experimentele karakter van dit duo nog meer in de verf zet. Echter is het vooral de intimistische, een krop in de keel bezorgende sfeer die ons over de streep weet te trekken. We worden hierbij niet in slaap gewiegd, gelukkig maar. Eerder voelen we een warme gloed over ons heen komen, bij elke piano en drum salvo. De kruisbestuiving tussen beide instrumenten - percussie en toetsen - zorgt ervoor dat we zweven doorheen dit album, met een brede glimlach en een verwarmde ziel, de plaat terug beluisteren om dat opperste gevoel van innerlijk geluk terug te voelen borrelen in ons hart.

SCHNTZL blijft bovendien de subtiele, intensieve wegen verder bewandelen. Waarbij , met veel liefde voor het Jazz genre, ook die experimentele kant nooit uit het oog wordt verloren. Vluchtigheid klinkt intimistisch mooi, doet je wegdromen naar onaards mooie landschappen. Bovendien voelen we tranen opwellen in onze ogen, en krijgen telkens opnieuw een krop in de keel. Indrukwekkend daarbij is ,en blijft , die percussie en piano samensmelting, die de perfectie sterk benaderen. Die percussie krijgt die bij Schangai - dat een lichtjes dreigende ondertoon bevat - zelfs een hoofdrol toebedeeld.

Ook nu valt weer eens op dat deze jongens durven andere ,onontgonnen wegen ,bewandelen binnen het Jazz gebeuren. Wat er dan weer voor zorgt dat ze een unieke parel binnen deze muziekstijl kunnen genoemd worden. Vergeleken met wat o.a. STUFF. ook doet. Al is het bij SCHNTZL eerder subtiel het hart rakende, geluidsmuren worden niet afgebroken. Genster heeft zijn titel niet gestolen, hier worden wederom heel grote gensters geslagen in ons hart, wanneer de beklijvende piano klanken doordringen tot het diepste van onze ziel pinken we weer een traantje weg. Het kort, maar bondige, Doggy bevat zelfs lichte 'noise' effecten. Waarna He Sees Only Bird ons weer onderdompelt in beklijvend, magisch mooie landschappen waar harten worden gebroken zonder dat schepen vergaan. Binnen de verstilde sfeer doet die pianoklank je naar adem happen, en subtiele percussie je ziel bloeden. Indrukwekkende schoonheid, nummer zoveel op deze klasse plaat. Flow My Tears, Biggy Pink bevatten alle eerder vernoemde elementen, maar nooit krijgen we het gevoel dat alles dezelfde lijn uitgaat. Net door het pakket variatie dat wordt aangeboden op deze debuutplaat.

Afsluiters The Big Silver Pepper en Océane Mile bezorgen ons telkens opnieuw die eerder genoemde warme gloed vanbinnen. Waaruit we uiteindelijk dan ook kunnen besluiten. Met deze debuutplaat heeft SCHNTZL aan de enorme hoge verwachtingen compleet voldaan. Niet alleen is Schntzl een enorm grensverleggende tot gevarieerde plaat ,binnen het Jazz gebeuren. Ook de subtiele, experimentele kant van de zaak doet ons hoopvol uitzien naar de toekomst. Zowel wat percussie als toetsen en keys betreft, worden hemels mooie klanken naar voor gebracht. Die telkens je hart in vuur en vlam zetten, tot je ziel verwarmen. Om niet te spreken van een krop in de keel bezorgen. Grensverleggende schoonheid, dat is wat SCHNTZL ons aanbiedt. Op zo jonge leeftijd, de jongens zijn nog net geen twintig jaar, reeds zoiets magisch mooi naar voor brengen dat we doorgaans tegenkomen bij bands met jarenlange levenservaring? Het doet ons met verstomming zitten luisteren, en vooral genieten.. Genieten ,tot het diepste van onze ziel. Buitengewoon indrukwekkend!

Lindbergh

Dame en Konijn

Mosa