Marble Sounds – Tautou

Erik Vandamme    2 oktober 2016

Twee keer, zoveel keer is Marble Sounds er dit jaar al in geslaagd om ons, binnen een weemoedige omkadering, een krop in de keel te bezorgen en het ene na het andere kippenvelmoment. De eerste keer op het festival Little Waves, waar ze onder begeleiding van een strijkersorkest zowaar de lat tot een hemels hoog niveau konden leggen. Meer recentelijk, op zaterdag 24 september, deden ze dat fijntjes over - zonder orkest deze keer - in Sint-Niklaas. Waarover we schreven: Net als de mooie, beklijvende tot sobere beelden op het scherm, is hun muziek heel eenvoudig en gepolijst. Zachtmoedigheid is dan ook de rode draad door zowel de bindteksten van deze heren en dame als hun muziek. Telkens opnieuw voelen we ons zweven boven de wolken, en voelen een zachte hand onze oren strelen zodat we, onder hypnose, in een diepe weldadige roes terecht lijken te komen. Hoog tijd om dat, in het begin van het jaar, uitgekomen album tautou eens onder de loep te nemen.

The ins and Outs klinkt vrij vrolijk, naar de normen van Marble Sounds. Niet dat deze band muzikaal de depressieve kant opgaat, maar hun melancholie doet je toch telkens een traan wegpinken, edoch toveren ze ook een glimlach op mijn lippen. Hieruit blijkt al dat de band durft experimenteren, wat later nog meer zal blijken.  The first Try ligt meer in verlengde van wat we van deze band gewoon zijn. We belanden prompt in een diepe hypnose door de bedwelmende klanken, gerugsteund door die hemels mooie stem van Pieter Van Dessel. Present Continuous is nog een mooi voorbeeld van hoe de warme klanken mooi samenvloeien met een haast fluisterend, zachtmoedige stem van Pieter. Indrukwekkende schoonheid deze parel. Binnen de song zitten bovendien ook enkele subtiele tempowisselingen, die telkens binnen die weemoedige omkadering blijven hangen. En dat is alvast een extra pluspunt aan deze song. Maar ook de volledige plaat is heel gevarieerd zo zou blijken.

Ook nu weer kon de band beroep doen op een extra stem van Renée Sys, die met haar al even wonderbaarlijke stem, klinkt als een zonnestraal doorheen de wat donkere wolken.  vooral als er een kruisbestuiving ontstaat tussen de stem van Reneé en Pieter. Bij Tout Et Partout hangt er als het ware magie in de lucht, die met geen woorden te omschrijven is. Wat het verschil is met de vorige platen van Marble Sounds? Hun debuut Nice is good (2010) is nog steeds een parel die we met veel plezier meerdere keren beluisteren in de maand.

De band blijft hun weemoedige wegen inderdaad verder bewandelen, maar durft ook experimenteren. Zowel instrumentaal als vocaal hoor je subtiel soms verrassende wendingen ontstaan binnen elk van de songs, die deze stelling alleen maar kracht bijzetten. Je hoort trouwens dat ze ondertussen een evolutie hebben doorgemaakt. Maar vooral, als perfectie bestaat - volgens velen niet - dan hebben Marble Sounds die met Tautou als het ware akelig dicht benaderd. Want eerlijk is eerlijk wij dachten dat aan weemoedigheid grenzen lagen, maar de band verlegd grenzen binnen deze emotie. Ze vinden nieuwe wegen uit die uiteindelijk uitkomen tot het diepste van de luisteraar zijn of haar hart. Binnen telkens die hartverwarmend tot bedwelmende omkadering, zorgen Marble Sounds bij elke song daardoor dan ook voor, inderdaad, steeds andere emoties.

Kortom: Deze buitengewone parel klinkt breekbaar als helder kristal, doet je ziel ineenkrimpen van puur emotioneel genot, en brengt je telkens opnieuw in diepe ontroering. Door het aanbieden van een wijds pallet aan weemoedige huzarenstukken, doet Marble Sounds ook op deze plaat waar ze al jaren heel goed in zijn. Maar vooral blijven ze zichzelf heruitvinden, en zelfs experimenteren met vocalen en instrumenten. Wat ons hoopvol doet uitzien naar meer gouden weemoedige parels, in de nabije toekomst. We pinken meerdere keren een traantje weg bij zoveel innerlijke schoonheid, zowel instrumentaal als vocaal, en leggen die plaat nog eens op met een krop in de keel. Om dit gevoel van inmense, intensieve rust die over ons neer lijkt te dalen, nog eens te beleven.

The Ins And Outs

The First Try

K.V.