Schippersweekend 2016: Een vaste spot op de lokale festivalkalender

Martijn Serlet    14 september 2016

Afgelopen weekend werd het West-Vlaamse Lauwe opnieuw de thuishaven voor drie dagen lang festival. Voor de 32ste keer werd daar het Schippersweekend georganiseerd, ondertussen meer dan een vaste spot geworden op de lokale festivalkalender. Ongeveer 5000 bezoekers genoten drie dagen lang van beloftevolle bands, lokale dj's en gevestigde waarden uit rock- & comedyland.

O.a. namen als Steak Number Eight, Radio Guga, Preuteleute, Han Solo, Songs For The Deaf (Queens Of The Stone Age tribute), Gunter Lamoot & Jacle Bow pronkten op hun affiche.

Medeorganisator Nicolas Debonne kijkt alvast terug op een alweer zeer geslaagde editie. "Dit jaar hadden we het weer aan onze zijde, wat meteen zorgt dat de sfeer toch vlugger goed zit. Ook de late beslissers worden zo vlugger over de streep getrokken, wat resulteert in een grotere opkomst. Alles verliep organisatorisch eigenlijk heel vlot, en de bands waren zelf ook zeer tevreden over ons festival. Voor vele bands was het natuurlijk niet hun eerste keer bij ons, maar ik hoorde toch veel goeds van de bands die voor de eerste keer bij ons langskwamen.”

Gezelligheid troef daar in Lauwe. Hoewel alles doorgaat op de parking aan de sporthal, slaagt de organisatie er jaar na jaar in om alles zeer gezellig aan te kleden. De creatieve invulling zorgt voor een absolute meerwaarde, je zou bijna vergeten dat je eigenlijk op tarmac staat. En creatief is het wel,  denk hierbij aan kleurrijke paraplu's die overal rondhangen, standen uit paletten opgebouwd en kleurrijke togen, aan originaliteit alvast geen gebrek! De eetstanden werden dit jaar ook vervangen door foodtrucks en er werd nog meer rond beleving gewerkt.

DAG 1: Sing-a-long vrijdag

Op vrijdag werd alles op gang getrokken door De Feesters,  West-Vlaamse hip-hoppers met voldoende bling bling gehalte straight outta Knokke. Top acts die dag waren Radio Guga & Preuteleute. Met Guga Baul krijg je er natuurlijk in één keer een heleboel acts bij, o.a. Ozark Henry, Raymond Van het Groenewoud, Editors, Yevgueni, Bart Peeters en Passenger waren ook plots present. En Preuteleute is vettigheid in een (licht) beschonken toestand, instant feest dus maar hoe kan het ook anders! DJ Techworks sloot dan weer dansend de eerste festivaldag af.

DAG 2: Stevige zaterdag

De zaterdag vuurde Grand Blue Heron de eerste bassdrums af gevolgd door het broeierige Falling Man, de Gentse band rond acteur Sam Louwyck (Eigen Kweek). Jacle Bow zette keurig de toon verder terwijl Steak Number Eight dan weer keurig de boel afbrak. En dan moest Songs For The Deaf nog komen, dé ultieme tributeband van Queens Of The Stone Age en dat blijkt zeker niet overdreven. DJ Growzy breidde dan weer een stevig einde aan de tweede festivaldag.

DAG 3: Gezapige zondag

De zondag van het Schippersweekend is traditiegetrouw de meest ingetogen dag. De sloten bier van de voorbije dagen beginnen dan ook stilaan hun tol te eisen dus mag het er wel even wat rustiger aan toe gaan. De comedy ’s middags blijkt daar alvast ideaal voor te zijn. Dit jaar waren comedians Bas Birker, Gunter Lamoot, Erhan Demirci & Han Solo te zien. Elk in hun eigen gekende stijl en sowieso dikke fun all the way.

Maar ook muziek de zondag, met Ben Cane, het bluesrock zestal uit Roeselare. En The Violent Husbands, het popcountry trio is helemaal terug van weggeweest met ondertussen ook een nieuw album onder de arm.  Afsluiter van de dag was Het Zesde Metaal. Wannes Capelle en co passeerden ook nog even in Lauwe ook om er in stijl hun drukke festivalzomer af te sluiten. Een zeer sterk concert en het publiek was helemaal mee. We kregen meteen ook hun nieuwe single ‘Calais’ te horen, de titletrack uit hun gelijknamige album dat verschijnt in november dit jaar.

De volgende editie van het Schippersweekend zal plaats vinden op 8, 9 & 10 september 2017. Save the date!