Leffingeleuren 2016 - DAG 1: Een gezonde mix van gezelligheid en goeie muziek - 09/09/2016

Martijn Serlet    12 september 2016

De 40ste editie van Leffingeleuren, en meteen ook de tweede editie in hun nieuwe ‘versie’ van het festival. Sinds vorig jaar gaan ze volledig 'back to basics' waarin alles staat te gebeuren rond de kerktoren van Leffinge. Een succesformule zo blijkt met een gezonde mix van gezelligheid en goeie muziek en heel wat genres in the pocket.  Bewust geen ‘top' headliners, maar stuk voor stuk sterke artiesten die het bekijken meer dan waard zijn. Voor ons dan ook het nazomerse ontdekkingsfestival bij uitstek.

Net zoals vorig jaar was het festival deels gratis toegankelijk, alleen wie concerten wou bijwonen in ‘De Kapel’ en in ‘De Zwerver' moest daar een schappelijk ticket voor aanschaffen.

De muzikale hoogtepunten van de eerste festivaldag:

Faces On TV: melancholische klasse tot het laatste akkoord

Faces On TV, de Gentse triphop formatie rond producer Jasper Maeckelberg was meteen een schot in de roos. Onze hoge verwachtingen werden vanaf song één ingelost, melancholische klasse tot het laatste akkoord. 'A good trip', zo durven we het ook wel eens noemen. Geen afgeladen volle ‘Kapel' maar een gezellige menigte die het duidelijk met ons eens was. Het bijpassend decor en strakke lichtshow droegen alleen maar bij tot een nog meer trippy, maar smakelijke nederzetting. Good feelings en een gezellige boel daar. Begin juni kwam hun eerste EP ‘Traveling Blind’ uit, incluis het aanstekelijke 'Love/Dead' en sferische 'Run Against The Stream’, meer van dat graag…

Thurston Moore Band: overwon de bomvolle Zwerver.

Thurston Moore, of beter gekend als de voormalige frontman van het New Yorkse Sonic Youth, maakte met zijn solo act al meerdere passages door ons landje. Het noiserock icoon speelde o.a. in 2015 op Cactusfestival en in 2014 op Pukkelpop. Volgens de recensies keer op keer een overweldiging. En helemaal gelijk hadden ze, de impact was hier in Leffinge niet anders. De gitaarheld stond er en overwon de bomvolle Zwerver.

Kraut, noise, kilo’s reverb, uiteenspattende delays en veel psychedelica, zo kunnen we het genre wel ongeveer omschrijven. Sonic Youth blijft er ergens wel ingebakken zitten. Z'n laatste solo plaat ‘The Best Day’ dateert van 2014. Thurston heerste en had niet veel nodig om het publiek helemaal mee te krijgen. Versterkt door de visuals in de achtergrond, werd z’n dikke 90 minuten durende set er alleen maar aantrekkelijker door.

The Glücks: energetisch met krampachtige bewegingen

Garagepunk van aan de kust! Het Oostendse duo Tina & Alek, respectievelijk drumster en gitarist en samen verantwoordelijk voor een verpletterend vocaal orgasme, scheurden de ‘Kapel’ de nacht in. Drie kwartier hard labeur, waarin iedere vorm van distortion wel ongeveer te herkennen was. Rock ’n Roll zonder twijfels en vooral straight in our face. Live vooral energetisch met krampachtige bewegingen. Dansbaar is het blijkbaar ook en dat was voelbaar in iedere uithoek van de rijk gevulde tent. Alles kapot!

Warhaus: Ingewikkelde structuren in donkere oorden, zolang het maar niet te ‘gewoon’ is.

Ondertussen al meer en meer dé revelatie van 2016 aan het worden... Warhaus a.k.a. Maarten Devoldere, ook gekend als gitarist/zanger bij Balthazar deed zijn naam nog maar eens alle eer aan. Warhaus leerde Leffingeleuren kennis maken met z'n recent gereleasete debuutplaat ‘ We Fucked a Fame Into Being'.  'The Good Lie' kenden we al, maar onder die donkere mantel zaten nog enkele parels verscholen. 'Against The Rich’ bijvoorbeeld, een bombastische swing ritme en een fucked-up brass ensemble. In tegenstelling tot het intiemere ‘Machinery’ wat live de toon richting 'catchy' duwt. Je zou bijna gaan meezingen, ook bij 'Bruxelles’ . Ingewikkelde structuren in donkere oorden over het algemeen, zolang het maar niet te ‘gewoon’ is.