Zublue - Change the Channel

Erik Vandamme    8 september 2016

EP's zijn visitekaartjes die worden afgeleverd, waarbij een band of artiest zijn kunnen wil tonen aan het grote publiek. Dat kan resulteren in chaotische werkjes, die aan ons voorbij lijken te gaan. Maar ook aan kwalitatief heel hoogstaande meesterwerken, die ons verbluffen. In beide gevallen kan later blijken dat die betreffende artiest of band doorbreekt, en blijft voortborduren op hun eerder werk, of ontpoppen tot een prachtige vlinder. Zo een visitekaartje is dus niet per se het beste dat een band naar voor brengt, maar laat horen welke kant ze uit willen gaan. Zublue ontstonden in 2014, en brengen onze catchy klinkende garagerock, in de brede zin van dat genre. Met hun debuut EP Change the Channel leveren ze een knappe EP af, die aan de ribben blijft kleven en ons doet uitzien naar een gouden toekomst.

Consists of Dave Grohl's stunt double, a man armed with a quiff of dangerous height and fronted by a bassist thats holding his bass round the wrong way. Lezen we in de biografie op hun facebook pagina. Bij de eerste song Media doet deze band ons niet direct denken aan Dave Grohl, maar wel aan aanverwante bands en artiesten. Dit is garagerock in zijn meest pure zin, met knetterende drumpartijen, oorverdovend haast. Snoeiharde gitaren en een stem als een klok leggen Zublue de lat verdomd heel hoog. Meteen krijgen we een ultieme adrenalinestoot te verwerken, en zijn vertrokken voor een korte en bondige trip, waarbij we direct murw worden geslagen.

Hammer the Nail, is een titel die je letterlijk mag nemen. De nagel nog dieper in de wonde slaan, zo horen en zien we het graag. Deze op wederom die snedige gitaar riffs en knallende drum salvo's, opgebouwde song slaat ons vanaf de eerste seconde compleet murw. Zublue grijpt je met deze EP onmiddellijk bij de keel en laat geen moment los. De percussie is, naast de beklijvende stem het grootste pluspunt aan deze EP. Zonder afbreuk te doen aan de gitaarlijnen uiteraard. Maar bij het beluisteren van die laatste song op de EP, Stuck in Transmission, voelen we ons hart in de keel kloppen bij elke mokerslag. Waarna de vocale aankleding ons nog dieper doet headbangen, en een gevoel van enorme intensiviteit waarnemen.

Besluit: Zonder meer leveren Zublue met deze EP een waar meesterwerk af, waarbij niet alleen de technische hoogstaande manier van bespelen van instrumenten ons over de streep trekt. Maar vooral de enorme dosis spontaniteit en spelplezier die uit de boxen loeit, zorgt ervoor dat we deze jongens een gouden toekomst voorspellen. We spreken af binnen enkele jaren om deze stelling te bevestigen? Deze band kan heel ver komen, en met hun knetterende garagerock heel ver geraken, maar ook een ruim publiek overslag laten gaan.

Media

Hammer the Nail

Stuck in Transmission