Penny for the workhouse - Sneaky Peekers

Erik Vandamme    6 september 2016

Indie/Pop Folk'n'Roll!! Zo omschrijven Penny for the Workhouse zichzelf op hun facebookpagina. Nu, dat is een hele boterham lijkt het ons. De band is pas ontstaan in 2012. Maar ondertussen hebben ze al heel wat waters doorzwommen.  Coins and Cards (2012) kreeg heel goede recensies, en werd zelfs bewierookt door de modfather himself Paul Weller, zo lezen we in een biografie. Ook Jack the gun Slinger and Other Tales (2014) kon op heel wat lovende woorden rekenen. Hun derde EP Sneaky Peekers laat een band horen die klaar is voor die grote stap voorwaarts. De term folk'n'roll blijkt bij enkele luisterbeurten zeker en vast van toepassing. Elk van de songs schipperen tussen pure folk en pure rock-'n-roll. Met een knipoog naar het verleden - de vibes van bijvoorbeeld jaren '60 komen zeker in hun sound voor - maar vooral met beide voeten stevig in het heden, lijken Penny for the workhouse wel degelijk klaar om de wereld te veroveren met deze integrerende folk muziek, in de brede zin van dat woord.

Met een opzwepende tot aanstekelijke start, waarbij de vocale aankleding ons als het ware doet terugdenken aan bijvoorbeeld die jaren '60, wordt de toon van deze plaat al aangegeven. Hier valt al meteen op hoe die rock en folk elementen perfect in elkaar verweven zijn tot één geheel. Penny for the workhouse bewijzen hiermee alvast niet een zoveelste folk bandje in een heel lange rij te zijn. Ze verleggen als het ware grenzen binnen deze muziekstijl, en zorgen zelfs dat de typische folk muziek toegankelijk is voor een ruim publiek.

Killburn High Road blijft bovendien in diezelfde aanstekelijke lijn liggen, hierop stil zitten of staan is onmogelijk. Deze song - en eigenlijk de volledige EP - hebben iets opzwepend in zich, waardoor je als aanhoorder prompt de neiging voelt een stevig dansje in te zetten. We waren bovendien onder de indruk van de hoogstaande instrumentale en vooral vocale aankleding. Old blijft verder schipperen tussen oude folk, met een jeugdige inbreng. Wederom stellen we vast dat deze opzwepende folk'n'roll zowat iedere muziekliefhebber, vooral deze die houden van dansbare folk muziek, over de streep moeten trekken. Op menig muziekfestival zou met deze muziek het dak er gegarandeerd afgaan.

Twinkelende gitaarlijnen, wederom die opzwepende zang, en we zijn weer eens vertrokken voor een potje lekker dansen door de boslandschappen van het leven. Dansend door het leven? Dat is iets dat me zeker zou aanspreken. Bij Willow Tree krijg je prompt zin die dansschoenen aan te trekken, en een lekker Folk dansje in te zetten. Is dat niet de bedoeling van een folk'n'roll plaat? Penny for a workhouse geven deze muziekstijl een gloednieuwe boost die dit genre zeker kan gebruiken. Niet alleen zouden hier zomeravonden mee kunnen worden opgefleurd - we zien ons al zitten rond een kampvuur met een akoestische gitaar en lekker meezingen en dansen - maar deze typische folk met rock elementen doet ons hart deugd, want vreugde kunnen we wel gebruiken in barre tijden als deze die we nu meemaken.

Smoker at the window bevestigd eerder ingenomen stellingen. Deze band doet een vreugdevuurtje ontstaan in ons hart, we voelen telkens die neiging huppelend door het bos te dansen... dansen... dansen terwijl we met een twinkelende gitaar, de songs uit volle borst meezingen. Niet alleen vocaal,ook instrumentaal slagen Penny for a workhouse er dus in - zoals we eerder meerdere keren hebben aangegeven - grenzen te verleggen binnen het folk'n'roll gebeuren, en dat is de grote sterkte van zowel de EP als de band zelf. Die met dit concept duidelijk klaar zijn om de wereld te veroveren

1 Kilburn High Road 3:33

2 Willow Tree 2:46

3 Old 2:27