Reload Festival in Sulingen - Duitsland - Dag 2 Zaterdag 27/08/2016

Erwin Poppe    1 september 2016

Dag 2 van Reload,. Wij zijn er vandaag een beetje later aan begonnen waardoor we de eerste 3 bands gemist hebben. Geen paniek echter want er zijn nog bands genoeg om te gaan bekijken, vooral Duits getint vandaag.

Burning Down Alaska 15:30-16:10

Deze Duitse hardcore band hadden bij de eerste nummers wat technische problemen maar wanneer deze opgelost waren kwam alles tot zijn recht. Dan begon het pas echt want wat een energie, ook het publiek was al goed in vorm want ze werden letterlijk meegetrokken bij elk nummer. De set werd goed afgewisseld door de twee stemmige zangers waarbij het derde nummer opgedragen werd aan gitarist Tom Searle van de The Architects die overleden is op 20 augustus aan huidkanker.

Watch Out Stampede 16:30-17:10

Watch Out Stampede is een Duitse Post Hardcore band. Goede en strakke set meer kan ik er niets meer over kwijt.

Adept 17:30-18:10

Adept is een Zweedse metalcore band van Trosa en is opgericht in 2004. Zij hebben ondertussen 3 EP's, 4 studio albums uitgebracht en in 2016 was hun releas van 'Sleepless'. Onlangs hebben ze ook getekend bij Napalm Records. Al is het vandaag terug bloed heet, het kan de festival hangers niet tegen houden om hier op de 2de dag van Reloadfestival voluit te gaan dus een moschpit kan niet ontbreken. Bij het laatste nummer vroeg zanger Robert Ljung aan het publiek om allemaal te gaan zitten, heel de weide deed dit ook en wanneer de eerste noot kwam van het nummer sprong iedereen recht. Een geweldig zicht om te zien wat ook genoeg zegt over zanger....die een echte performer is.

Monsters of Liedermaching 18:30-19:15

Deze band begon met de intro van de Muppet Show wat daarna kwam was precies een Duitse kleinkunst formatie. Meer kan ik daar niet over vertellen, totaal niet passend in dit concept van dit soort festival. Vergelijk het met Urbanus op Alcatraz.

Die Kassierer 19:40-20-25

Deze band wordt beschreven als een Duitse punk band maar neem dit gerust met een héle dikke korrel zout want wat we toen te zien kregen ja, man, we zijn oud maar willen nog een beetje punk muziek brengen. Te gek voor woorden, steek de zanger opeens zijn broek af en nog zo van die zottigheden. Gepensioneerd en dachten we moeten toch iets doen voor de bezigheid. Zowel muzikaal als zang was dit beneden alle verwachtingen dus met andere woorden ronduit slecht.

Sodom 20:50-21:35

Sodom is een Duitse tradhmetalband die sinds 1981 bestaat, ze vonden hun inspiratie bij bands als Motörhead en Venom. Toch kwam de echte doorbraak er pas in 1987 met het album Persecution Mania, er gebeurden ook verschillende wissels in hun bezettingen. Sindsdien mogen ze zich naast bands zoals Destruction en Kreator plaatsen. Eindelijk, de eerste serieuze metalband die we te zien krijgen vandaag. Wanneer deze mannen beginnen kunnen ze volop gebruik maken een licht show. Sodom brengt een stevige set, muzikaal zeer sterk, de zanger heeft eerder een grunge stem maar zeker niet slecht en wetende dat zij maar met drie zijn. Men hoort dat deze band goed op elkaar ingespeeld is.

Airbourne 22:00-23:15

Deze Australische band met de broers O'Keeffe mochten vandaag het poduim vullen op Reloadfestival en dat deden ze met torenhoge Marchals te zetten. De rock n'roll / hardrock gehalte dat deze band op het publiek los laat, neem daar nog een portie strakke drums bij en een zanger in bloot boven lijf en ze waren vertrokken voor het komend uur en een kwartier. Zo te zien konden ze heel de weide met hun aanstekelijke enthousiasme op dit uur nog steeds meekrijgen om even te headbangen. De nieuwe single 'Breakin' OuttaHell' is een voorsmaakje van het vierde album die uitkomt in september.

Helaas kon de fotograaf niet veel foto's nemen want security besliste om alle fotografen uit de pit te sturen omdat zij vonden dat er te veel crowdsurfers waren. Blijkbaar heeft de organisatie daar niets op te zeggen. Maar hij heeft wel nog een foto kunnen nemen vanuit de pers- en vip ruimte toen de gitarist in de toren klom langs het podium.

Five Finger Death Punch 23:45-1:00

Een kwartiertje te laat begonnen de heren van 5FDP aan hun set. Met een opnener als ‘Lift Me Up’  zat de sfeer er al van de eerste noot in.  Ivan Moody was goed bij stem en je zag duidelijk dat ze er zin in hadden. Ongeveer halfweg de set was er een akoestisch momentje met ‘ The wrong side of  Heaven / Battle Born’ waarna ze er weer stevig in vlogen. De laatste 20 minuten van hun set brak er een onweer los over het terrein, waardoor we de volledige set niet gezien hebben. Verder werd de bekendste 5FDP nummers ten gehore gebracht. Toch een van de betere, naar onze menig, bands van het festival.

Op zaterdag was er ook een persconferentie, jammer genoeg in het Duits (daar komt in de toekomst verandering in) waar ze onder andere reeds de datum en een paar bands bekend maakte voor de volgende editie. Noteer dus alvast maar 25 en 26/08/17 in jullie agenda, wij zullen er terug bij zijn. Voor de rest een puike organisatie buiten het incidentje tijdens Airbourne, waar de organisatie niks aan kon doen en louter te wijten is aan de aanwezige security. Voor meer info over het festival zelf kan surfen naar hun site, http://www.reload-festival.de/, let wel die is volledig in het Duits of kan je contact opnemen met ons en wij helpen jullie gerust verder.

SEE YA NEXT YEAR