Sziget dag 3 - vrijdag 12 augustus (2016)

Bert Sevenant    14 augustus 2016

Het was opnieuw een ongelooflijk drukke dag op The Island of Freedom. Dat had natuurlijk alles te maken met het grote aantal kleppers die vandaag op het programma stonden. Om zes uur ’s avonds mocht John Newman de Dan Panaitescu mainstage betreden. De 26-jarige Brit beet de spits af met ‘Give Me Your Love’, oorspronkelijk een nummer van de Britse DJ ‘Sigala’. Ondertussen was er geen wolkje meer aan de hemel waardoor het een prachtige avond beloofde te worden. Ideale omstandigheden om een goede show neer te zetten dus! Newman bewoog met veel schwung over het podium. Na het eerste nummer zat hij te glunderen. De Brit had er duidelijk zin in. Jake Bugg, please take notes. Nochtans niet evident voor iemand bij wie onlangs – voor de tweede keer al – een hersentumor is vastgesteld. Veel beterschap gewenst, John! Na een dik halfuur kwam het feest pas echt op gang met ‘Tiring Game’, een nummer waar wij onmogelijk op konden blijven stilstaan. Newman vatte de avond mooi samen:“The sun is out and the vibes are going.” In de tweede helft van de show bedankte hij tussendoor nog even het personeel van Sziget. Een mooi gebaar! Speciaal voor Dan Panaitescu had Newman bovendien nog een akoestisch nummer geschreven. ‘Love Me Again’ was – hoe kan het ook anders – de afsluiter van een geslaagde show.

Na de flag party  aan de mainstage was het aan ‘Bastille’ om het feest verder te zetten. De show werd ingeleid met ‘Bad Blood’ en ‘Laura Palmer’. We kregen ook een paar nummers te horen die deel zullen uitmaken van hun nieuwe plaat, zoals ‘Send Them Off!’, ‘Snakes’ en ‘Fake It’. De massale opkomst was frontman Dan Smith niet ontgaan: “There’s quite a lot of you today.” Een understatement als je het ons vraagt. Aan het geroezemoes te horen waren vooral de Britten talrijk aanwezig. Bastille is dan ook afkomstig uit Londen. Smith bedankte iedereen om te komen opdagen, die enkeling die zich toen net aan een bungeejump waagde incluis. In vergelijking met John Newman was dit een opvallend ingetogen show. In de tweede helft van het optreden begaf Dan Smith zich naar de PA-toren zodat hij ook de Szitzens achterop het festivalterrein kon bereiken. Tijdens ‘Oblivion’ – de laatste single van het debuutalbum van Bastille – stonden de fans met de zaklampen op hun smartphone te zwaaien. Zeer intiem in het licht van de valavond.  Na het swingende John Newman was het ingetogen Bastille een leuke afwisseling. Hopelijk is het nog goed gekomen met die bungeejumper!

Om tien uur ’s avonds mocht het Britse indierockerscollectief van ‘Editors’ aantreden in de bomvolle A38 marquee. De bass stond naar onze mening iets te luid, zeker aan het begin van de voorstelling. De tweede helft was op dat vlak gelukkig al een stuk beter. We vonden het vooral jammer dat ze geen plaats hadden kunnen veroveren op de mainstage, waar ze naar onze mening beter tot hun recht gingen gekomen zijn. De voorlaatste en laatste nummers waren respectievelijk ‘A Ton of Love’ en ‘Papillion’. Afsluiten deden ze met het bij ons toch net iets minder gekende ‘Marching Orders’. Frontman Tom Smith is er 100% voor gegaan, te zien aan het feit dat hij tegen het einde van de voorstelling helemaal doordrongen was van het zweet. Sfeervol optreden! Enkel spijtig dat de klank niet van bij het begin goed zat.

Contact