Verslag: Alcatraz 2016 Pre-show - Kortrijk - 08/07/2016

Erwin Poppe    14 juli 2016

Vrijdag 8 juli kon men de Alcatraz pre-show bijwonen op het schouwburgplein te Kortrijk. Op deze zomerse avond hadden de bands Dyscordia, Fleddy Melculy en Channel Zero zich klaar gemaakt voor een stevig metal avondje.

Dyscordia

Met hun kersverse plaat Words in Ruin onder de arm, mochten Dyscordia alvast de lont aan het vuur steken om de boel te doen ontploffen.  Door het brengen van een mix van nieuw en oud materiaal legden Dyscordia de lat al meteen vrij hoog. Elk van de songs werden bovendien met een heel strak tempo op het publiek losgelaten. Dyscordia had er duidelijk  zin in, wat er dan weer voor zorgde dat het publiek volledig uit de bol ging van begin tot einde. De toon van deze avond was dan ook meteen gezet!

Fleddy Melculy

Voor mij een vrijwel onbekende band maar voor het publiek kende Fleddy Melculy maar al te goed. Zij brachten Hardcore en Nu-Metal met Nederlandse teksten, muzikaal zat het zeker niet slecht. Het meest originele aan deze band is dat ze in het Nederlands zingen. Dit alles gespekt met een hoge dosis humor, en zelfrelativering.

Channel Zero

De unplugged set die Channel Zero brachten is het wel even wennen. Zeker als je gewend bent om een stevige strakke set te horen en voortdurend bewegende frontman Franky. Maar het geheel voorzien van piano en een strijkers kwartet maakte het wel af. Op de achtergrond was er een groot projectie scherm waarop beelden geprojecteerd werden gekoppeld aan de nummers. O.a een ode aan drummer Phil B. en lifetime friend van Channel Zero, Dirk VDA. Een toch wel heel bijzondere afsluiter van deze geslaagde avond, deze Channel Zero 'unplugged' moeten we zeggen.