Pyromancer – Demo MMXV

Pieter-Jan Vanden Broeck    29 juni 2016

Onlangs stuurde het Poolse Godz Ov War Productions ons andermaal een pakketje met te bespreken materiaal toe. Het eerste onheilige werk dat door ons onder de loep werd genomen was de demo van het Amerikaanse Pyromancer. Het adjectief onheilig mag gerust serieus opgevat worden. Een blik op de albumhoes verraadt reeds heel wat. Voeg hier nog nummers als Inferno, Abyssal Crucifixion of Barbaric Wrath aan toe en er kan geen twijfel over bestaan: Pyromancer behoort tot de extremere tak binnen het Metalgenre. Volgens de Bandcamp-pagina van het tweemansproject kan het geluid van de groep gedefinieerd worden als een combinatie tussen Black- en Death Metal. Dat het eerstgenoemde subgenre de bovenhand haalde, werd ons al snel duidelijk. Lees verder voor onze bevindingen omtrent het debuutmateriaal van Pyromancer.

Gezien de totale duurtijd van minder dan vijftien minuten slaagt Pyromancer erin om een globaal beeld te schetsen waar de groep voor staat. Van veel meer dan een eerste indruk kan echter geen sprake zijn; hiervoor dringt een volwaardig debuutalbum zich op. De grootste aantrekkingspolen aan deze demo zijn zaken die debuterende groepen wel vaker tentoonspreiden: speelvreugde en intensiteit. Het moet gezegd worden: Conqueror Horus en Master of Graveyard Torment – de drijvende krachten achter dit project – spelen allesbehalve met de handrem op. Dat de nadruk van Pyromancer bij Black Metal ligt, is een open deur intrappen. Toch zijn de invloeden van Death Metal duidelijk waarneembaar. Let zeker op de bij momenten grindcore-achtige vocalen tijdens openingsnummer Conjuring the Flame. Let naar het einde van Barbaric Wrath toe overigens op het militair aandoende drumritme. Dat het om een demo gaat, hoor je meteen aan de opnamekwaliteit. Sommigen zullen dit echter als een pluspunt beschouwen aangezien het voor een authentiek gevoel zorgt. Voor grootse zaken ben je aan het verkeerde adres, al maakt het debuut van Pyromancer als geheel best een behoorlijke indruk. Conclusie: geen verplichte aanschaf maar misschien wel een leuke ontdekking voor liefhebbers van het extremere werk! De integrale demo kan via Bandcamp kosteloos beluisterd worden.

Tracklist

1 Conjuring the Flame
2 Barbaric Wrath