Genk On Stage 2016 - 26/06/2016: Verslag + Fotoverslag

Erik Vandamme    29 juni 2016

Zondag is doorgaans de familiedag bij uitstek op veel zogenaamde stadsfestivals. Dit is ook het geval op Genk On Stage, zo zou later blijken. Maar bovendien was er het EK voetbal, op een apart terrein zou op een groot scherm de 8ste finale worden uitgezonden tussen België en Hongarije. Wat zorgde voor een volkstoeloop richting 'de voetbalmatch zien op het scherm '. De weergoden waren ook nu weer het festival niet zo goed gezind, zeker in het begin van de dag - rond een uur of twee in de namiddag - viel het water met bakken naar beneden. Naast de concerten op de mainstage, gingen we ook de sfeer wat opsnuiven in de omgeving. Ons verslag van Dag 3 van Genk On Stage:

De Factor J. Stage was deze keer kindvriendelijk ingericht. Zo was er een randanimatie in Villa Cité met 'Karaoke voor Kids'. Ook op beide podia van de Factor J. werd een kindvriendelijk programma aangeboden. Tussen 14u en 17u30 stond het eerste podia in het teken van 'Kids on Stage'. Naast enkele heel talentvolle, jonge tot minder jonge , dansers waren er ook aantredens van Kapitein Winokio en Ian Thomas. Bovendien mocht de piepjonge artieste Zita , bekend van The Voice Kids, haar kunsten tonen aan het publiek. Deze jongedame bleek op haar heel jonge leeftijd al de kunst te verstaan om een publiek uit haar handen te doen eten, en beschikt over een wonderbaarlijke tot hemelsmooie stem. Een ware hartenbreker in wording, deze Zita. De toekomst ziet er rooskleurig uit, want deze jonge dame heeft nu al charisma maar vooral heel veel talent, om er te komen. In het oog te houden dus!

Koyle:

Zoals we aangaven, op deze festivaldag zouden we vooral grasduinen doorheen het aanbod op de mainstage. Die was al aardig vol gelopen voor Koyle. Dit is een immens populaire rockband die al jaren de Benelux-podia siert met hun eigen interpretaties van rockhits van de jaren 70 tot nu. De heren hadden zowaar hun eigen fanbase meegebracht, en brachten geslaagde - tot ook minder geslaagde covers- uit die wilde jaren '70. Bij de ene song lukte het wel wat beter dan de andere om ons te overtuigen. Maar vooral speelde Koyle op veilig, en bleven binnen de lijntjes kleuren. Ook het coveren van bijvoorbeeld Queen, kon ons niet compleet overtuigen. Maar Freddie Mercury zijn stem nabootsten is in ieder geval een onmogelijke zaak.

Het publiek genoot echter met volle teugen, en stortte zich in een wervelend rock feestje alsof de jaren '70 terug tot leven waren geroepen. Wie zijn wij om daar iets tegenin te brengen? Naast o.a. Queen kwamen ook bijvoorbeeld - uiterst geslaagde versies trouwens - van AC/DC aan bod. Maar ook enkele medley's die het publiek tot bewegen aanzetten. Kortom deze coverband, die trouwens werden uitgeroepen tot  winnaar van ''The Clash Of The Coverbands'',  weten verduiveld goed hoe ze hun publiek uit hun hand kunnen doen eten. Dat is natuurlijk een punt waaraan wij niets meer of minder kunnen toevoegen, dan dat ze in hun opzet zijn geslaagd om het vuur aan de lont te steken, om de boel tot ontploffing te brengen.

Rooftop Renegades:

Rooftop Renegades is een project van de tweelingbroers Koen en Jo Smets (‘The Voice Van Vlaanderen 2014’).  Hun muziek omschrijven is niet zo gemakkelijk. De heren halen hun invloeden bij een uiteenlopend pallet van muzikale stijlen. Gaande van Americana, folk, pop, indie tot country en nog veel meer. De jongens kregen radiobekendheid door de eigenzinnige, en heel geslaagde versie van, Jolene van Dolly Parton. Een nummer dat ze trouwens heel vroeg in de set reeds brachten.  Live laten de jongens zich omringen door klasse artiesten. Maar het dient gezegd, er wordt tijdens de gehele set angstvallig nooit buiten de lijntjes gekleurd. Wat we op zich een beetje jammer vinden. Want Rooftop Renegades - ofwel koen en Jo - zijn niet alleen klasse instrumentalisten. Maar beschikken beide over stemmen waarmee harten kunnen worden gebroken. Door echter wat angstvallig binnen datzelfde kader te blijven hangen, gaat er heel wat verloren. Want deze jongens hebben dus potentieel om veel meer te worden dan ''een radio hit wonder''. Dat is wel zeker. Uiteraard is de muziek die ze brengen een streling van het oor voor een heel ruim publiek, ze kregen ook opvallend veel bijval bij elk van de songs. Bovendien stralen deze heren een zekere charisma uit, en betrekken hun fans bij hun songs. Om maar te zeggen Rooftop Renegades is een band met groeimogelijkheden, daar bestaat niet de minste twijfel over. We hopen, en denken zelfs, dat we in de toekomst onze wat kritische noot in de vuilbak mogen gooien. Want de band straalt een professionaliteit en spontaniteit uit, waarmee ze heel ver kunnen komen. Wordt wellicht vervolgd.

Emma Bale:

Opkomende artiesten, die een gouden toekomst worden voorspeld, kregen uitgelezen kansen zich te tonen op Genk On Stage.  Neem nu Emma Bale. In 2014 nam de toen 14-jarige Emma Bale deel aan het VTM-programma The Voice Kids. Ze haalde de finale niet. Hierna nam ze een cover op van het nummer All I want van de band Kodaline. Eind 2014 kwam All I want binnen op de 4de plaats van de Ultratop 50. Bale won in 2015 door de Radio 2-stemmers in België de prijs van "Beste zangeres" in Blankenberge. Onder leiding van producer Hans Francken nam Bale in september 2015 een ep op. My World Untouched telt zes liedjes, waaronder de twee singles All I Want en Run. De single Run werd eveneens geremixt door Lost Frequencies. In 2016 bereikte ze de nummer 1-positie in de Ultratop 50 met het nummer Fortune Cookie, een samenwerking met Milow.

Schipperend tussen bedeesd en zelfverzekerd, betrad deze jongedame het podium. In eerste instantie op haar eentje, waarbij al direct haar enorme engelenstem opviel. Meteen kregen we al een kippenvelmoment te verwerken, waaruit bleek dat deze artiesten heel veel in haar mars heeft. Emma Bale heeft een stem waarmee ze harten kan breken, maar ook rockgetinte songs kan ze zonder enige moeite aan. Na die ene breekbare solo op het podium, kreeg ze bijstand van wat ze met veel liefde 'haar band' noemde. Elk van hen kreeg uitvoerig de kans zich te tonen, maar de meeste aandacht ging toch naar het knappe zangeresje vooraan het podium. Naast haar toch wel vrij unieke en breekbare stem, blijkt Emma ook een zin voor entertainen te bezitten. Ze spreekt het publiek met veel respect aan, haalt soms kwinkslagen boven. Maar vooral blijkt deze artiesten de perfect combinatie tussen professionele aanpak en jeugdige spontaniteit te hebben gevonden. Door haar enthousiasme op het podium, begint de zon zelfs iets meer te stralen in de lucht. Helaas bleek een groot deel van het publiek er wat apathisch bij, maar toch kon ze gaandeweg iedereen rond haar vingers winden, wat erop duid dat Emma goed weet hoe een publiek -zelfs een wat moeilijk publiek - te bespelen en uit haar hand te doen eten. Bovendien blijkt deze zangeres soms eens buiten de lijntjes te durven kleuren, wat op zich een pluspunt kan genoemd worden. Binnen het kader van begenadigde artiesten met een stem die harten breekt? Zien we voor Emma Bale een gouden toekomst tegemoet. Onder de indruk waren we van deze dame haar stem, menig haren op onze armen kwamen recht te staan. Maar ook haar uitstraling doet je prompt in een diepe trance belanden.

K's Choice:

Ondertussen was de match van de Belgen begonnen, en dat was ook te merken aan de publieksopkomst voor K's Choice. Nochtans hadden sarah Bettens en haar entourage zich uitgedost in de Belgische driekleur, om de supporters en Rode Duivels een hart onder de riem te steken. Naar goede gewoonte ging het rock gehalte prompt de hoogte in dankzij K's Choice. Binnen de set waren er wel degelijk ingetogen, tot zelfs momenten waarbij we een traan wegpinken. Maar als je de laatste plaat van K's ChoiceThe Phantom Cowboy hoort. Moet je vaststellen dat het rockgehalte hoger ligt dan ooit. Dat blijkt ook op Genk on Stage. Waarbij Sarah en haar band de ene vuurpijl na de andere op het publiek afschiet. Helaas zitten die al met de voetbal in hun hoofd en reageren niet allemaal even enthousiast. - We zakten bovendien even af naar het grote scherm, en stelden vast dat er meer volk te zien was daar , dan op de mainstage -.

Maar K's Choice liet dit zeker niet aan hun hart komen en zetten, vol enthousiasme, een knallende tot beklijvende set neer. We hebben doorheen de jaren nog nooit een slecht concert gezien van deze dame en heren. Ook op Genk on Stage bewijzen K's Choice dat ze in de galerij van 'grote Belgische bands' zeker en vast thuishoren. Maar vooral nog steeds enorm staan als een huis. Moest het geen voetbal zijn geweest. Het dak was er wellicht compleet afgegaan. Nu echter, bleef het bij een smeulend vuurtje, dat maar niet wilde aanwakkeren. Maar aan de band en hun enthousiasme heeft het zeker niet gelegen. Ook een deel van het publiek deed duchtig mee, en naar goede gewoonte werden ook wij compleet over de streep getrokken door deze rock show van hoogstaand niveau.

Anastacia:

Afsluiter van dienst, Anastacia, wachtte expres tot de wedstrijd van de Rode Duivels gedaan was en feliciteerde de aanwezigen met de overwinning. Wat op algemeen gejuich werd onthaalt. Deze artieste beschikt niet alleen over een hemelse stem, ze heeft ook een charismatische uitstraling en laat het publiek telkens mee genieten van de show. Inderdaad is het showgedeelde even belangrijk als de muziek. Dus laat Anastacia zich niet alleen omringen door klasse instrumentalisten, die ze trouwens de nodige kansen biedt zich te tonen aan het publiek. Ook de dansers op het podium zorgen voor een visueel spektakel zonder weerga. Onder het motto '' het oog wil ook wat'' zet Anastacia een wervelende show neer. Van begin tot einde zie je beweging, vooral veel dansers , en wordt niet aan het toeval overgelaten. Het lijkt wat ingestudeerd, maar toch zie je een zekere spontaniteit tevoorschijn komen. Waardoor dit concert naar een hoogtepunt wordt gedreven, door het enthousiasme van deze artiesten en haar band tot dansers. Maar vooral door de songs die worden gebracht met veel liefde voor het vak. Bovendien toont Anastacia enorm veel respect voor haar fans en entourage en bezorgt ze ons de ultieme adrenalinestoot. Om de nacht feestend in te zetten. Knappe performance van een artieste die ondanks haar immens succes nog steeds heel dicht bij haar publiek staat. En totaal geen diva allures blijkt te hebben, zoals sommige van haar mede artiesten. Het siert haar, en zorgt er ook voor dat dit concert naar een heel hoogstaand niveau wordt gestuwd. Indrukwekkend slot van een geslaagde dag vertoeven op de mainstage.

Slotconclusie: We hebben enkele artiesten gezien die heel wat in hun mars bleken te hebben, en waarvan we in de toekomst nog veel moois mogen verwachten. Ook hebben begenadigde artiesten, die reeds een tijdje aan de weg timmeren, bewezen er nog steeds te staan. Maar vooral bleek Koning Voetbal, dankzij de uitmuntende overwinning van de Rode Duivels tegen Hongarije. Het ultieme hoogtepunt van de dag en avond te zijn geworden.

Foto's: Tom Van Duffel