Puscifer - AB 12/06/2016

Florian Cassier    13 juni 2016

Al een kleine tien jaar wachten de fans van Puscifer, Tool en A Perfect Circle al op de verrijzenis van Maynerd James Keenan op een Belgisch podium. Sinds de reeds legendarische doorreis van de frontman op Pukkelpop in augustus 2007, was hij naar mijn weten niet meer te bewonderen op een Belgisch podium. Hoewel mensen hem vooral kennen van Tool en rijkhalzend uitkijken naar het nieuwe album dat er dit jaar (eindelijk) zou komen, neemt mister Keenan graag nog de tijd om te touren met Puscifer en A Perfect Circle en dat siert hem. Hoewel ik Tool prefereer, slaagt Keenan er in om in alledrie de bands iets totaal anders te produceren, maar er toch zijn persoonlijk watermerk over te plaatsen. Vanavond was het met Puscifer dat hij het podium beklom in de Ancienne Belgique. Geaccompanieerd door een nieuw album genaamd Money Shot komt hij de Europese podia versieren. Puscifer is de zachtste band van de drie en combineert post-rock met een soort van eigenzinnige industrial klanken waarin af en toe een vleugje trip hop te bespeuren valt.

Maar voor we gingen verdwalen in de geluiden van Puscifer, is er een voorprogramma voorzien. Op voorhand was het heel moeilijk om te weten wat we nu juist moeten verwachten van Luchafer, voorprogramma van de hele tour. Wie een band verwachtte was er aan voor de moeite. Luchafer is een combinatie van Luchador en Puscifer zelf. Wat we dus te zien kregen was een kwartier lang muzikale slapstickversie van Mexican Wrestling. Het overduidelijke fake van het hele gebeuren gecombineerd met muziek en achtergrond geluidjes maakten het wel amusant en aangenaam om naar te kijken, maar daarom waren we er niet natuurlijk. Wij waren er voor de muziek.

Na een korte moreel aansporende video en  daarin ook een duidelijk aanmaning dat foto’s niet getolereeerd werden, begon Puscifer er zelf aan. De eerste drie nummers waren heel donker en was er bijna niks te zien. Maynard zelf stond vrij anoniem op het podium in schaduw en masker gehuld. Hij zei niks, maar liet de muziek voor zich spreken. Zo zou het zijn voor de rest van het optreden. Het leek alsof hij verlangde naar de anonimiteit op het podium. Zijn goede stemkwaliteit is natuurlijk bekend, maar ook co-zangeres Carina Round bereikt een fenomenale toonhoogte waar je rillingen van over houdt. Vooral songs van het nieuwe album, zoals Galileo, Grand Canyon en Money Shot kwamen aan bod

De Mexican Wrestling bleef ook aanwezig doorheen hun set in de graphics, langs de zijlijn en als kleine onderbrekingen. Na een tijdje hadden we hier wel genoeg van gezien. Ikzelf en ik veronderstel nog een heel aantal andere mensen, willen hier wegzakken in de psychedelische gitaarlijnen en wegdwalen op Keenans stem. Het optreden was echter iets te grotesque en te veel opgezette show die je gewoon uit de sfeer haalden, de cohesie werd erdoor gebroken. Less is more was hier wel welkom geweest.

Al bij al was het een vrij lange set van bijna twee uur, maar dat kan ons alleen maar gelukkig stellen. Puscifer blijft een steengoede band met een enorm talent in zijn gelederen. Denk maar aan bassist Paul Barker die vroeger bij Ministry speelde en Jeff Friedl die ook drumt bij A Perfect Circle. Ze vinden die perfecte combinatie tussen post-rock, alternative metal met dat vleugje mystieke er om heen . Laat ons hopen dat ze deze keer niet zo lang wachten met nog eens naar België te komen, want het is wel echt de moeite waard. Al hoop ik stiekem toch wel dat de volgende aanwezigheid van Keenan op een Belgisch podium, omringd zal zijn door zijn vrienden van Tool.