Nervosa - Agony

Erik Vandamme    17 juni 2016

Toen we in 2014 het debuut van Nervosa,Victim of Yourself, onder de loep namen waren we vooral onder de indruk van technisch hoogstaande Thrash metal die deze dames wisten aan te bieden. We schreven daarover: Nervosa slaagt er dus in het gevaar van vervallen in eentonigheid te omzeilen door een scherpe en technisch hoogstaande aanpak. Neem daarbij, zoals we aangaven, het typische Zuid-Amerikaans temperament en je laat je zonder moeite headbangend meedrijven tot een climax telkens opnieuw. Voor een debuut is dit best een heel aardig plaatje geworden dat smaakt naar meer. Een aanrader voor de globale death metal of thrash metal fans onder ons. Via Napalm Records kwam nu hun tweede plaat op de markt Agony. We namen het kleinood stevig onder de loep.

Als voorstander van bands die evolueren - maar hun roots trouw blijven - stellen we al bij Arrogance, het eerste nummer op de plaat, vast dat deze dames nog steeds er blijken in te slagen de haren op onze armen recht te doen staan. Aan het concept lijkt in eerste instantie inderdaad niet zoveel te zijn veranderd, er is echter wel degelijk een evolutie in de positieve zin. Hierbij valt vooral de vocale aankleding in positieve zin op. De indrukwekkende 'growls' bleven overeind staan, maar vooral lijkt de stem meer doorleeft: ruw als een diamant, die blinkt in haar schoonheid. Daarmee zou je de vocale aankleding kunnen vergelijken op Agony.

Theory Of Conspiracy is daar een mooi voorbeeld van. Aangesterkt door de meesterlijke, al minstens even indrukwekkende gitaar en drum salvo's, geeft die wonderbaarlijke stem je die ultieme doodsteek. Dreigen, snoeihard, en vooral meedogenloos loeien de songs over ons hoofd heen. Hoeven we daar bij te vertellen dat we telkens opnieuw een adrenalinestoot te verwerken krijgen? Nervosa brengt ook medio 2016 hun songs nog steeds op een technisch heel hoogstaande niveau. Telkens worden we tot absolute waanzin gedreven. Als een wilde rollercoaster rit, die we nooit zullen vergeten voelen we ons als luisteraar dieper wegzinken tot de diepste bodem van de zee. Deception, Intolerance means War, Failed system. voelen zowel instrumentaal als vocaal aan als ware mokerslagen, die ons tegen de muur slaan zonder enige medelijden. Dat is nu net hoe we onze boterham thrash het liefst eten. Maar ook nu weer komen, door die dreigende ondertoon, de death metal invloeden voortdurend boven drijven.

Hadden we bij het debuut er wel een goed gevoel bij, dan horen we vooral dat Nervosa nog is gegroeid in hun kunnen. De strakke riffs en growls trekken ons telkens opnieuw over de streep. Vaak voelt het dan ook aan als een wilde trip over hobbelige wegen. Waarbij we tot bloedens toe worden tot waanzin gedreven en telkens compleet murw geslagen. Het blijft ons bovendien verwonderen dat bij elk van de songs de instrumentale en vocale inbreng perfect rechtop blijven staan. Meer nog, Nervosa legt bij deze nieuwe plaat de lat mogelijk nog hoger. Ze lijken daarmee klaar om de wereld te veroveren. Met deze grensverleggende plaat zou dit geen enkel probleem mogen zijn. Hostages, Cyberwar, Devastation  het zijn dan ook allemaal thrash metal songs van een heel hoogstaand niveau, gebracht door drie dames die het vuur in zich hebben om heel ver te geraken in het metalwereldje.

Dat ze ook live gensters kunnen slaan met deze songs? Dat bewezen ze onlangs nog op het festival Summerrock, waarover onze reporter schreef: De Braziliaanse thrashistas kwamen in Oosterzele het net verschenen album Agony aan het publiek voorstellen. Dit tweede studioalbum van de dames vormde de hoofdmoot van het optreden. Met negen van de in totaal veertien gespeelde nummers werd Agony net niet integraal gespeeld. De stevige portie Thrash aangevuld met een scheut Death Metal lieten een goede indruk na. Het publiek dat voor een aanzienlijk deel uit thrashfans bestond wist het zeker te smaken. De volledige review kunnen jullie hier nog eens nalezen: http://www.snoozecontrol.be/reviews/5763/

Kortom: Zij die reeds onder de indruk waren van het knappe debuut van deze bevallige dames, zullen in Agony zeker hun gading vinden. Meer nog, Nervosa speelt plots in een veel hogere divisie dan voorheen. Wat ons doet besluiten dat deze band heel groot kan worden binnen het wereldje van death tot thrash metal. Maar vooral dat ze aan de, voor mij toch, hoge verwachtingen compleet hebben voldaan. Meer nog, ze zijn zelfs nog geëvolueerd in hun sound en aankleding - vooral de vocalen zijn enorm verbeterd tegenover vroeger. Een indrukwekkende thrash tot death metal plaat, die niet moet onderdoen voor de 'grote namen binnen de scene' en waarbij grenzen worden verlegd. Dat is onze uiteindelijke conclusie over Agony van Nervosa.

Arrogance

Theory Of Conspiracy

Deception