VVOVNDS – Descending Flesh

Erik Vandamme    31 mei 2016

Structurele Chaos aanbieden. In het verleden hebben we daar bij VVOVNDS al mogen van genieten door middel van enkele demo's, Ep's en split albums. Vorig jaar brachten de heren, via het label Hypertension Records, een full album op de markt. We gaven Descending Flesh enkele luisterbeurten. Deze Kortijkse band verstaan de kunst om 'chaos' te vervormen tot een duistere, dreigende massa waarbij we vrezen voor ons leven.

De kort en bondige songs, met een gemiddelde duurtijd van circa één tot twee minuten, razen over ons heen als een straaljager. Tot bloedens toe voelen we ons al geslagen bij Never Change, Golgotha tot The Light. Telkens worden we daarbij meegetrokken naar een diepe tot  donkere omgeving, waaruit ontsnappen onmogelijk is. Dreigend, snoeihard en meedogenloos worden de luisteraars ondergedompeld in een bad vol harde sludge geluiden. Waarbij de vocalen ons uiteindelijk die ultieme doodsteek geven, telkens opnieuw.

Binnen de chaotische aankleding klinkt, zoals we aangaven, echter een pak melodie. Zowel instrumentaal als vocaal voel je gewoon aan dat deze heren op een heel hoogstaand niveau staan te spelen. En dat is net de sterkte van Descending Flesh. Bij elk van de songs krijgen we bovendien het gevoel ondergedompeld te worden in een duister bad, tot bloedens toe geslagen en zonder medelijden gevoederd aan bloeddorstige wolven.  Vergelijk de muziek van VVOVNDS met angstaanjagende, wilde tochten doorheen donkere bossen. De verstikkende angst doet je naar adem happen. Je voelt telkens een ijzingwekkende klauw je strot vastgrijpen en meesleuren, dieper en dieper dat duistere oerwoud in. Om daarna je langzaam maar zeker te verscheuren, tot er niets meer overblijft dan bot en beenderen.

De griezelige aankleding, met dus heel kort en bondige songs, slaan je compleet murw. Voor je het weet is alles voorbij. Je hart klopt razendsnel, en je kijkt de bloeddorstige demonen recht in de ogen, het angstzweet staat je op de lippen. Maar er is geen ontkomen meer aan... VVOVNDS slagen er als geen ander in de diepste angsten in een mens naar boven te brengen, en de luisteraar totaal verweesd achter te laten. Niet door lang uitgesponnen songs, maar korte en snelle uithalen die ons van de wijs brengen. Daarbij zijn er de angstaanjagende screams, diep snijdende riffs en knetterende drumpartijen die telkens opnieuw op je inhameren. Zonder enig medelijden laten we ons gewillig tot flarden scheuren, want deze donkere trip doorheen de meest duistere kant van onze ziel heeft ons deugd gedaan. Ook al was het door die korte tijdsduur allemaal voorbij voor we het wisten. Het is adembenemend hoe deze band je snel en snedig telkens tot moes slaat, tot er niets meer overblijft.

Never Change

Descending Flesh

A la Lanterne