Partisan - S/T

Erik Vandamme    4 juni 2016

De Gentse band Partisan mogen dan post-punk brengen, in de meest duistere zin van het woord. De respectievelijke leden komen eerder uit het hardcore en aanverwante genre. Zoals daar zijn Rise and Fall. Maar ook uit Oathbreaker. Via het label Hypertension Records brachten deze heren een eerste plaat op de markt S/T. Waaruit blijkt dat ze invloeden uit het verleden fijn weten te verweven met pure noise elementen. Dit allemaal binnen een donker en grauwe omgeving.

Run Run Run klinkt als een oerknal, recht voor de raap en zonder medelijden voelt het aan als een ijzeren klauw die ons de nek gaat breken. We worden direct al tegen de muur gekwakt, en zonder medelijden murw geslagen. Dat beloofd voor de rest van deze EP, denken we dan zo. De dreigende ondertoon blijft behouden bij Unhappy People. Prompt denken we aan bijvoorbeeld wat Jesus and Mary Chain in de jaren '80 pleegde te brengen, diezelfde wall of sound. Met een dosis noise elementen en krakende geluiden, waarbij we koude rillingen krijgen.

Partisan is echter geen kopie van eender welke band uit het verleden, maar staan vooral en stevig in hun eigen schoenen. Children in Love blijft op diezelfde angstaanjagende tonen doorgaan. Waarbij ook de vocale invloed de haren op onze armen doet recht staan. Nee, dit gaat zeker geen trip worden over rozenblaadjes en zacht kabbelende beekjes. Maar donkere, grauwe post-punk waarbij we in een duistere trance lijken te belanden. De heren hebben hier wellicht goed geluisterd naar de post-punk bands uit het verleden, maar dankzij de inbreng van pure noise tot zelfs hardcore elementen blijken ze toch heel uniek naar voor te komen.  Ze maken het zichzelf wellicht ook niet gemakkelijk. Het is zo van die muziek die echt moet 'doordringen' om te begrijpen. Maar fans van pure postpunk, tot noise en vooral dreigende tot donkere muziek zullen zich in deze EP zeker kunnen vinden.

Bij de afsluiter Public Humiliation worden we nog maar eens, als het ware onder hypnose, tot waanzin gedreven. Door  middel van de dreigende post-punk klanken, maar ook oorverdovende noise geluiden. En net dit is de grote sterkte van Partisan. De Gentse band verlegd grenzen binnen het genre, en dat is iets wat we doorgaans te weinig tegen komen. Het resultaat mag er zijn, want we worden van de ene donkere naar de andere duistere gang doorverwezen tot we inderdaad verweesd, en ook potdoof, achter blijven. Zonder meer hebben Partisan een EP uitgebracht die ons doet snakken naar adem, maar vooral uitzien naar een gouden toekomst. Als visitekaartje, want dat is een EP toch doorgaans, kan dit wel tellen.

Run Run Run

Unhappy People

Children Of Love