Underground Wave Volume 5 (Walhalla Records)

Van Muylem    23 mei 2016

Underground Wave Volume 5 (Walhalla Records) is een unieke compilatie. Ik zou het omschrijven als een must voor de meerwaarde zoeker binnen het minimal synth wereldje. Verwacht niets anders dan spul uit de jaren 80’ overgezet van tape naar LP. Het moet gezegd zijn, mijn oude platendraaier heeft het een tijdje geleden begeven. Deze schijf speelt nu af op mijn nieuwe installatie, zie het als een ontmaagding van mijn platenspeler. Mijn dochtertje (nog geen 2 jaar oud) zit alvast lekker mee te bewegen op de dansbare deuntjes. Jonge fans zullen de meeste groepen niet kennen en voor hen kan dit een aangename kennismaking worden, denk ik dan als ik haar bezig zie. Een glimlach kan er van af, ik ben geen Brasser, hé! Focus op de muziek!

Kant A opent met 7 A Nou met Victims. 7 A Nou is een project afkomstig van Sint-Truiden en tegenwoordig niet meer actief. Minimal wave die je aan het dansen brengt, zonder echte vocals - wel één stem op tape- krijgen we voorgeschoteld. RDP So You aka Danny Jacobs and Frank De Wit from Leuven. Klinkt een beetje gedateerd, maar het heeft ook zijn charme. Een tweede luisterbeurt wijst me toch op het repetitive. AnalysisGravity Dance doet me denken aan Euroshima (Wardance) van Snowy Red en bevalt me best. Deze Engelse band mag er wezen!

No Unauthorized  J’attends - yup, het is een Franse band - is het eerste nummer dat me een beetje weet te boeien, mede dankzij de gitaarpartijen. De zanger zit er ook wel voor iets tussen. Vervolgens krijgen we de meest bekende groep aan bod Nacht Und Nebel met Robot Robot, nog een beetje op zoek naar zichzelf en met een duidelijke verwijzing naar Kraftwerk (al staat in de bijsluiter eerder een verwijzing naar Gary Numan). Dead Man Industry brengt Desorientation in Grey, een zweverig stukje. We slaan een beetje op de dool, teveel Amerikaanse psychedelica!

Tijd voor de B-kant en deze begint sterk met Schicksal en Deceived: stampen met die voetjes en een beetje gek doen op de dansvloer! Dit kan ik best smaken! Noem het gerust een hoogtepunt en ja de invloed van Front 242 is niet ver te zoeken! Unidentified ManDefaced Places is een vrij nieuw project van Jürgen De Winter, waarbij het wel duidelijk is dat dit evengoed in de jaren ’80 bestaansrecht had. Dit heeft vooral te maken met het feit dat hij enkel analoog en met echte hardware tewerk gaat. De naam van het project is overigens een fijne verwijzing naar Front 242.

Breast ImplosionGaloppin’ Gertie gaat alvast lopen met de leukste naam en de leukste titel. Ik hoor hier vooral veel knip en plak werk op vocaal vlak en een typische retro minimal synth klank. De bassen klinken goed, best vettig. Man Without WorldAll Nymphs Are Volcanic blijft plakken, ik hou van het hypnotische geheel en de mannelijke stem staat me wel aan. Net als de vrouwelijke backings. Ik hoor hier een beetje Gary Numan in. Victa Noctis Hymn doet me een beetje denken aan Obverse Reality. Vooral wat de opbouw, de klank en de structuur betreft. Ook goed om te weten,  dat het een nummer uit 2014 is en op en top Belgisch!

Als afsluiter hebben we Kunzysteem uit Nederland met het overbodige Brighter Than Light. Het is het soort nummer waarbij je haast bij in slaap valt omwille van het trage tempo en de monotone stemmen. Al moet ik toegeven dat ik de laatste tijd niet veel nodig heb om in slaap te vallen.

Kortom, Al bij al is het geen slechte plaat. De vynil fans en fans van het genre zullen hier zeker de meerwaarde van inzien. Ik kijk alvast uit naar meer werk uit 2016! De release show heeft plaats op 28 mei, De Kleine Hedonist Sint-Jacobsmarkt 34, 2000 Antwerpen