Honeymoon Cowboys – Still! (Track & Traces/Starman Records)

Van Muylem    23 mei 2016

Het komt niet vaak voor, maar uit de as en de overblijfselen van de legendarische Belgische cold wave band Siglo XX is een nieuwe band verrezen die minstens even goed is! Het begint alvast bij de zanger:  Tom Van Troyen (Spiral of Silence), ik volg Tom al een goede 20 jaar en ik moet zeggen dat hij me echt van mijn sokken heeft geblazen! Met Spiral of Silence klonk hij vooral als Joy Division, toen was hij reeds bijgestaan door Antonio Palermo op gitaar. Yep de ouderen onder ons kennen deze heer van bij Siglo XX. Ik raad jullie aan om ons interview met de groep te lezen, opdat jullie weten hoe alles juist tot stand is gekomen (een aanrader).

Siglo XX heeft me steeds na aan het hart gelegen en even leek ik zelf ook zanger te willen worden, menigmaal coverde ik deze geniale band in mijn eigen huiskamer of zong ik in de wagen uit volle borst mee. De duistere kant, de pijn, het verdriet en de geniale teksten spraken me aan en ik dompelde me volledig onder in hun wereld. Toen deze CD me bereikte was ik maar al te blij dat ik aan de slag kon! De eerste vijf nummers zijn opgenomen in de studio, de andere nummers zijn uit hun set tijdens Eurorock 2015 opgenomen, kwestie van even aan te geven hoe geniaal ze klinken op een podium!

Time is not Our Friend klinkt een beetje neofolk-achtig- genre Tony Wakeford aka Sol Invictus-  met duidelijke Siglo XX, Tindersticks en Nick Cave-invloeden. Het is een donker, folky nummer, gedreven op emoties. De akkoestische gitaar, de bas en de piano passen perfect bij de diepe stem. Het is een zwaarwichtig nummer en toch kleeft het aan je en klinkt het zelfs een beetje zeemzoet. Niet voor niets is dit één van mijn favoriete nummers op deze vette schijf! Met het volgende nummer zien we de zon terugkeren: Still (a song for V.) en o ja:  hier hoor je haast Nick Cave zingen - misschien een goed idee om Tom eens in te schakelen in een Nick Cave coverband?! Als fan van Nick Cave hoor ik zelfs een beetje de tonen van There she goes, my beautiful world (terug te vinden op Abattoir Blues). Sea without Mercy klinkt zelfs nog meer als Nick Cave - in topvorm, terwijl hij de duisterste demonen oproept!

Op muzikaal vlak is dit een mix van Neofolk en dark wave, met op de achtergrond The Mercy Seat -  yup, van Nick Cave! De energie is haast tastbaar, beleef de pathos en de passie omgeven door duisternis en duizend gevaren! Een zalig nummer, om je vinger van af te likken! Voor mij is dit reeds een klassieker! Everything on Fire heft een nieuw jasje gekregen, waarin het origineel van Siglo XX overeind blijft. Wederom voel je het  vuur, de passie  en de invloeden van de Jaren ’80. Ik voel aan mijn water dat ze gewoon weg het hele oeuvre van Siglo XX nieuw leven kunnen inblazen zonder aan de oorspronkelijke kracht te raken! De magie zou steeds overeind blijven, net als de duistere krachten, de emoties en het vuur! Broken Men is de tweede radio track (naast de Still). De piano speelt een belangrijke rol, net als Tom en zijn vocale inbreng. Ik hoor een klassieke touch en een geniale bas. De duisternis omgeeft je, zuigt je helemaal op alvorens helemaal te ontploffen! Dit smaakt duidelijk naar meer!

Live klinken ze bijzonder goed, een bewijs hiervan krijgen we met de aangeboden livetracks: When the sky paints blue, Up on the Hill, Closed Souls en Broken Men klinken reeds als ware het echte klassiekers! Je hoort dat hier een echte vriendenclub aan het werk is, allen professionele muzikanten die niet liever doen dan de duisternis opwekken en je meet e trekken in hun verdoemde wereld! Dit is gewoonweg meesterlijk! Live klinkt Tom zuiver en zeker van zijn stuk, dit voelt aan als thuiskomen en eindelijk je ding kunnen doen! Op het einde krijgen we ook nog is 3 Siglo XX klassiekers - ik mis enkel nog mijn persoonlijke favoriet: Sister Suicide- : The Pain Came, No One Is Innocent en als afsluiter Waiting for a Friend.Perfecter dan dit kan het echt niet! Wat een feest!

Ik hoop dat er nog meer studiowerk komt en dat nog meer concertpromoters hen zullen boeken! Op mijn steun kunnen ze alvast rekenen!

interview

Op vrijdag 24 juni spelen ze op de Fruitstage van Genk On Stage met voor hen De Brassers en na hen Arbeid Adelt