Jamie Lawson - Jamie Lawson

Erik Vandamme    31 mei 2016

De Britse singer-songwriter Jamie Lawson straalt iets zachtmoedig en knuffelbaar uit, waardoor je als luisteraar met een glimlach in diepe ontroering geraakt. Zo schreven we over zijn aantreden in Botanique, tijdens Nuits Botanique, het volgende: Jamie Lawson raakte met zijn tedere en warme stem en uitstraling vooral gevoelige snaren, waardoor je in een diepe ontroering gewoon meegaat in zijn muziek en wondermooie en eenvoudige teksten. Soms kan schitteren in eenvoud inderdaad zo magisch mooi zijn, is onze uiteindelijke conclusie,  na dit hartbrekende mooi optreden van Jamie Lawson op Les Nuits Botanque. In het begin van zijn carrière zet Lawson zijn muziek op mp3.com. In 2003 maakte hij zijn debuutalbum Last Night Stars. In 2011 bereikte zijn single Wasn't Expecting That de elfde plaats in de Ierse hitparade. Nadat hij een contract tekende bij de platenfirma van Ed Sheeran -Gingerbread Man Records -  in 2015 bracht hij de single opnieuw uit. Dit keer met groot succes. De single bereikte top vijf noteringen in het Verenigd Koninkrijk, Australië, Ierland en Nieuw-Zeeland. Met het titelloze album Jamie Lawson, onder de arm lijken er deuren op en te gaan, die moeilijker open bleken te gaan in het begin van zijn carrière. In Botanique merkten we echter dat ook de oudere songs uit Last Night Stars en The Pull of the Moonons  ons ook diep konden raken. Wij gaven echter dit titelloze album enkele luisterbeurten Onze bevindingen:

Je plaat starten met de single die jou heeft gelanceerd naar een ruim publiek toe? Dat lijkt ons een erg slimme zet. Wasn't Expecting That is dan ook een song die alle aspecten van warmhartige folk, die Jamie Lawson naar voor brengt, bundelt tot één geheel. Het is de aanzet van een trip doorheen zonnige velden, waar geen geluidsmuren worden afgebroken. maar waar we ook niet in slaap door worden gewiegd.

Cold in Ohio, the only conclusion tot Still Yours is zo van die muziek die we, zittende rond het kampvuur op warme zomeravonden, over ons heen laten komen om in een deugddoende roes te belanden. Elk van de songs hebben bovendien een heel hoge toegankelijkheidsgraad, en je krijgt dan ook prompt de neiging mee te zingen. Maar dat wil niet zeggen dat ze klef of clichématig klinken, integendeel. De eenvoudige tederheid die de muziek van Jamie Lawson uitstraalt doe je stralen van puur geluk, zodat je even de zorgen opzij kan zetten.  Elk van de songs liggen bovendien binnen die intimistische sfeer, waarbij harten worden gebroken tot zielen gelijmd.

All is Beauty is zo een mooi voorbeeld. De haast snikkende, zachte stem van Lawson brengt ons in hogere sferen, en geeft je als luisteraar een krop in de keel. De stelling 'schitteren in eenvoud' komt telkens opnieuw boven drijven. Jamie Lawson bleek daar in botanique reeds, op een bescheiden manier, harten te kunnen raken op een inderdaad eenvoudige wijze. Geen grote shows opvoeren noch ingewikkelde uithalen. Gewoon de rustig voortkabbelende songs, binnen een intieme omkadering, op de luisteraar laten uitwerken. Laat je meedrijven over de deugddoende tonen van Don't me Let Me Let You go , waarbij we een traantje wegpinken. We voelen weer die warme gloed over ons neerdalen, waardoor we die grote zorgen beter aankunnen. Nee,Jamie gebruikt geen grote woorden om zijn publiek te bekoren. Hij doet je wegzweven, met zijn zachtaardige uitstraling. Wellicht zullen sommigen dit een beetje te braafjes vinden, er wordt ook niet echt buiten de lijntjes gekleurd. Maar net dit is nu de grote sterkte van Jamie Lawson. Hij heeft geen grote gebaren nodig om ons in vervoering te brengen.

Bovenden blijken er, ook al lijken de meeste songs wat op diezelfde lijn, zowaar enkele knappe iets meer uptempo songs tussen te zitten. Luister maar naar het haast dansbare Ahead of Myself. Een pure folk rock song waarop je bezwaarlijk kan stilstaan, en die ook een andere ontontgonnen kant laat zien van de artiest. Waaruit we kunnen besluiten. Jamie Lawson bewijst met deze plaat een ware hartenbreker pure sang te zijn, die zijn publiek met een warme gloed wenst te omarmen, hierbij wil hij vooral de luisteraar een niet te grote inspanning laten doen. Je gewoon laten meedrijven op de wonderbaarlijke mooie folk muziek, en genieten van die warmhartige stem - het grote wapen in de strijd - die een brede glimlach op onze gezicht tovert. Is ons uiteindelijk advies.

1 Wasn't Expecting That - 3:23

2 Someone For Everyone - 3:01

3 Cold In Ohio - 2:49