Warhaus + RY X - Les Nuits botanique (Orangerie) 18/05/2016

Erik Vandamme    20 mei 2016

Een tot de nok gevulde Orangerie op Les Nuits Botanique deze woensdagavond. Op het programma stonden dan ook twee artiesten die binnen het alternatieve muziek gebeuren al ruimschoots hun sporen hebben verdiend. Doorheen het jaar komen we wel geregeld adembenemende mooie muziek tegen, of zijn onder de indruk van een bepaalde performance die ons compleet murw slaat. Maar soms is de impact van een artiest of band zo groot dat we een moment vertoeven in het Hemelse paradijs, en wegdrijven naar onontgonnen oorden, die met geen woorden te omschrijven zijn. In een notendop hoe wij het aantreden van RY X aanvoelden op Les Nuits Botanique.

Warhaus - een interessant project voor muziekliefhebbers die luisteren naar muziek niet enkel met het gehoor, maar vooral met hart en ziel.

Maar eerst was er Warhaus. Dit is het gloednieuwe zijproject van Maarten Devoldere, zanger en toetsenist maar ook co-oprichter van Balthazar. Als multi-instrumentalist speelt hij gitaar, xylofoon en accordeon. Maar vooral laat hij zijn warme stem voor zich spreken. Het belangrijkste echter is dat Maarten zich bij dit project live laat omringen door klasse artiesten die één voor één meer doen dan zomaar hun steentje bijdragen aan het geheel. In september komt de plaat We Fucked A Flame into Being  op de markt. Hoe dat gaat klinken? Daarvoor kregen we in botanique al een voorproefje.

Met een wilde combinatie tussen bevreemdende klanken tot vocalen, lijkt dit geen hapklare brok vlees die we voorgeschoteld krijgen. Maarten laat al zijn demonen los, zowel instrumentaal als vocaal. Maar het is vooral  dus de kruisbestuiving tussen elk van de leden van deze band die ons over de streep trekt. Zo is er vriendin Sylvie Kreusch (Soldier’s Heart), die als een wilde kat kronkelt over het podium en met haar bewogen stem ons in diepe vervoering brengt. Het streepje sax en/of gitaar van Jasper Maekelberg (Faces On TV), laten ons zowaar nog meer boven de wolken slepen.

Warhaus mag je vooral niet vergelijken met Balthazar, is onze uiteindelijke conclusie. Maarten laat een heel andere kant van zichzelf zien, wat weer eens bewijst dat deze artiest heel veel in zijn mars heeft. Met Warhaus brengt hij kunst met een grote K, dat niet voor iedereen even gemakkelijk te begrijpen zal zijn. De eerder vreemd aanvoelende klanken, zowel vocaal als instrumentaal, hebben echt wel tijd nodig om tot een mens door te dringen. Binnen een set van een klein half uur, is dat net iets te weinig om ons nu al compleet murw te slaan. Warhaus lijkt ons vooral een interessant project voor muziekliefhebbers die luisteren naar muziek niet enkel met het gehoor, maar vooral met hart en ziel. Op basis van wat we nu hebben gezien en gehoord, lijkt het ons een onvergetelijk najaar te gaan worden voor de fijnproevers onder de muziekliefhebbers, met die nieuwe plaat van Warhaus. Zeker weten.

RY X - Nee, we gingen niet zomaar buiten met een stralende glimlach na dit prachtig concert. We waren plots een heel ander mens geworden door deze onaardse trip doorheen melancholische velden, binnen een weemoedige tot allesoverheersende sfeer gebracht door RY X

We schreven het al in de inleiding. Doorheen het jaar komen we vaak pareltjes tegen die een blijvende indruk nalaten. Maar heel soms beleven we iets dat kan omschreven worden als onaardse schoonheid, iets waar geen woorden voor te vinden zijn. RY X , ofwel Ry Cuming, is afkomstig uit Australië . Op zijn zestiende begon hij muziek te schrijven na het horen van Grace van Jeff Buckley. Ondertussen stond hij al in een uitverkochte Rotonde, in 2014. Met zijn debuut album Dawn onder de arm, deed hij ook Orangerie compleet vol lopen. Een sterke prestatie, maar wat we hier meemaakten? Is schoonheid die , zoals we aangaven, eigenlijk met geen woorden te  omschrijven is.

Niet alleen is er die heerlijke, onaardse mooie muzikale omlijsting waardoor we in een soort diepe trance leken te belanden, ver weg van de koude wereld buiten. Waarna Ry , met zijn doordrongen en warmhartige stem ons compleet liet wegdrijven, verder en verder van alles rondom ons. Op het podium stonden sfeervolle kaarsen te branden, ook was er geen overdreven belichting te zien. Alles werd in het werk gesteld om deze intimistisch tot verstilde sfeer naar een ongekend hoogtepunt te doen opstuwen. Echter was geheel dit concert een langgerekt hoogtepunt, een waar orgasme van hartverscheurende vocale tot instrumentale klanken die we enkel kunnen omschrijven als komende uit het Hemelse Paradijs. RY X verlegd niet zomaar grenzen, hij brengt een onaards mooie set die het beste in ons naar boven brengt, waardoor je als luisteraar de problemen in het leven plots weer aankan.

Om een complete zaal muisstil te krijgen moet je wel heel sterk in je schoenen staan. Tijdens de gehele set kon je een speld horen vallen. We zagen mensen tot tranen toe bedwongen worden, in stilte hun partner een innige knuffel geven. Ook wijzelf kregen er kippenvel tot een krop in de keel, dankzij dit prachtig schouwspel. Ook wij kregen tranen in de ogen, en voelden een soort innerlijke gelukzaligheid over ons neerdalen die ons liet zweven boven de wolken. RY X weet als geen ander zielen te verwarmen, en harten sneller te doen slaan. Nee, we gingen niet zomaar buiten met een stralende glimlach na dit prachtig concert. We waren plots een heel ander mens geworden door deze onaardse trip doorheen melancholische velden, binnen een weemoedige tot allesoverheersende sfeer gebracht door. Indrukwekkend!

Setlist:

Shortline //Salt //Sweat //Berlin //Hold Me Love //Deliverance //Howling //Lea ENCORE: Only