Patriarch - Rage Of Gods

Tom V    18 mei 2016

PatriarcH is een Belgische band en verovert al meer dan 30 jaar de bodem van deze aardkloot. Hoewel ik al meer dan 15 jaar actief ben binnen de muziekwereld moet ik eerlijk toegeven dat de naam me enkel vaag in de oren klinkt en dat ik ze wellicht nog nooit live aan het werk heb gezien. Van 1983 tot en met 1988 marcheerden ze onder de naam Pariah maar door het toedoen van enkele ongelukkigheden besloten ze om een verandering in te voeren op vlak van de naam.

Op 5 maart 2016 brachten ze hen gloednieuwe plaat Rage Of Gods uit. Daarmee vullen ze hen biografie mooi verder aan. Dit is eveneens hen vierde full-lenght album. Als we luisteren naar dit album dan valt duidelijk op waar de liefde voor de band zit. Namelijk bij bands als Slayer, Metallica en Testament. Een pak bands die het al danig gemaakt hebben bij hen fans en waar je moeilijk mis mee kan doen. Ze brengen dus aloude metal in een onverfrist kleedje. De zanger Kevin V. speelt daar mooi op in. Zijn vocale ondersteuning laat niets aan de wensen over en we voelen de stemwisselingen op onze eigen adamsappel werken. Wat hij doet is geweldig en wat hij presteert is zelfs nog beter. Helaas is dit ook een negatief puntje verwerkt in sommige tracks. Over het algemeen voelt het album goed aan. Geen kwalitatief hoogstandje maar gewoon goede muziek verwerkt op een compact discje. Het album gaat van rustige ballades naar stevige intermezzo’s en zo is het geheel album ook opgebouwd. De basis is daarmee mooi gelegd maar helaas is dit ook de basis. Muzikaal hebben de heren alle power in zich zitten om te gebruiken maar we voelen het te weinig.

Conclusie: voor een band die al meer dan 30 jaar timmert aan zijn weg voelt het geheel wat afgezwakt aan. We zijn niet direct aangepept om verder te luisteren maar vooral op het einde van het album blijkt alles beter vooruit te gaan. En net als het beter wordt stopt het album. We hopen dan ook dat ze op de volgende release voortwerken waar ze nu gestopt zijn. Pas op, dit helemaal geen slecht album maar gewoonweg weinig vernieuwend.

1. Rage of Gods
2. Born Without a Face
3. The Phenomenon of Thoughts