Sing-alongs & moddermoshen: 25ste Groezrock is nat maar memorabel feest (29&30 april, Meerhout) - DAG 1

Inge van Nimwegen    3 mei 2016

Europa’s meest iconische punkfestival Groezrock vierde dit weekend haar 25ste verjaardag met ruige muziek en voldoende pintjes. Dat het verder te kampen had met regen, onbruikbare parkeerplaatsen en modderplassen van enkele vierkante meters was gemakkelijk te vergeten tussen het muzikale geweld en de goede sfeer. Groezrock 2016 zag minder artiesten in een voor de bezoeker onhandiger schema, maar wel voor een lagere toegangsprijs. Naar mijn beleving de grootste verandering, maar ook juist het beste idee in jaren, was het achterwege laten van de barriers bij de meeste podia: enkel de Monster Energy had nog hekken. De andere podia gaven vrij spel aan de vele enthousiaste stage-bestormers en crowdsurfers.

De vrijdag mocht dan later beginnen dan gangbaar, hij begon wel direct goed: met de energieke mannen van Four Year Strong op de Monster Energy Stage. Deze is al goed volgelopen om het viertal hun hardere pop punk te horen spelen. Nieuwe nummers als ‘We All Float Down Here’ en golden oldies ‘Go Down In History’ en ‘It Must Really Suck To Be Four Year Strong Right Now’ passeren de revue en klinken allen even sterk. Een goed begin! De positieve sfeer op het grote podium wordt doorgezet met de poppy ska van Less Than Jake. Confetti, gezelligheid, lekkere tracks met precies voldoende meezinggehalte: ‘Look What Happened’ en ‘The Science of SellingYourself Short’ klinken precies zoals ze moeten klinken en doen de regen even vergeten.

Grote verrassing op de Watch Out! Stage voor nieuw talent zijn Tangled Horns. Deze groep maakt een mix van heavy stoner en ‘90s grunge, maar met een frisse twist waardoor het geen moment verveelt. De dynamische performance maakt dit tot een optreden zoals wij er graag meer van zien!

Op de Monster Energy zingen we vervolgens weer vrolijk verder op de folky punk rock van Frank Turner, hier versterkt met The Sleeping Souls. Enkel gelukkige gezichten zijn hier te zien, wanneer men luidkeels meezingt met anthems als ‘Recovery’ en ‘I Still Believe’. Als er één woord is om Frank Turner te omschrijven, is dat authentiek. Eén bezwaar moet echter geuit worden: het geluid op de Monster Energy laat bij dit optreden, maar over het gehele festival, flink te wensen over. De vocalen worden regelmatig overstemd door de muzikale begeleiding: zonde! Op de Watch Out Stage werd daarentegen zorgvuldig gesouncheckt – maar wel tijdens akoestische sets in de tent ernaast. Een weinig succesvolle formule.

Voor gepland muzikaal geweld verhuizen we naar de Back To Basics Stage om Terror aan het werk te zien. Deze grote naam uit de hardcorescene bewijst nog steeds een band van formaat te zijn. Geen moment staan Scott Vogel en co alleen op het podium; omringt door stagedivers zetten zij een spektakel neer met strakke uitvoeringen van ‘The Solution’ en ‘Live By The Code’. Dit in tegenstelling tot post-hardcore formatie Saosin. Ondanks de goede nummers en technisch sterke begeleiding stelt het viertal teleur op Groezrock. Na een afwezigheid van 10 jaar is oorspronkelijke zanger Anthony Green (verder bekend van o.a. Circa Survive) nu terug bij Saosin, maar blijkt deze dag moeite te hebben zuivere vocalen te produceren. De screams zijn zwak, de cleans soms ronduit vals.

De teleurstelling is snel vergeten wanneer menig hardcoreliefhebber zijn of haar lust botvieren op Youth Of Today, pioniers van de eastcoast Straight Edge scene. De legendes die inmiddels alweer ruim 30 jaar meegaan bewijzen hier in oude formatie nog steeds as strong as ever te zijn.

…And Out Come the Wolves. Zo werd dag 1 van Groezrock 2016 afgesloten. Rancid speelde dit album integraal, en een beleving was het zeker om met enkele tienduizenden anderen ‘Time Bomb’ en ‘Ruby Soho’ uit volle borst mee te blèren. Ook 20 jaar na de release blijkt Rancid het allemaal nog prima te kunnen. Enkele rustige momenten in de plaat zorgden voor wat saaie momenten in de set, maar de hits maakten dit meer dan goed. Afgesloten werd met enkele niet-Wolves tracks  als ‘Radio’. Een memorabele afsluiter van de eerste festivaldag!