Een Tegen Reactie - SQUARE TAPES

Erik Vandamme    4 mei 2016

Tijdens onze zoektocht naar nieuwe talenten botsten we doorgaans op veel onontgonnen parels binnen de muziekwereld. Ook in ons landje lopen veel talentvolle bands en artiesten rond, die helaas niet of weinig feedback krijgen naar een ruim publiek toe. Toen we vorig jaar de demo Rat Tapes van Een Tegen Reactie onder de neus geschoven kregen, waren we aangenaam verrast. We schreven daar over: Bij een  band naam als 'Een tegen Reactie' denk je prompt aan één of andere wild om zich heen slaande punkband die de boel kort en klein gaat slaan? Met alle Anarchistische toestanden erbij gerekend? Maar niets is minder waar. Met deze Demo Rat Tapes lijken Een Tegen Reactie eerder te schipperen tussen Ska invloeden en Reggae, tot stoner. In elk geval schotelen deze heren ons een bond allegaartje van uiteenlopende muziekstijlen voor. Waarbij naast de technisch hoogstaande manier waarop ze staan te spelen, en zingen. Vooral ook een aanstekelijk sfeertje wordt naar voorgebracht, waarop je bovendien bezwaarlijk kan blijven stil staan. We zouden zeggen een combinatie tussen The Specials en Doe Maar - die ook een inspiratiebron blijkt te zijn? Ondertussen hebben de jongens niet stil gezeten. Naast het afbreken van menig podia in clubs of andere jeugdhuizen, zijn ze ook volop bezig geweest met het schrijven van nieuwe nummers. We gaven square Tapes enkele luisterbeurten, en stellen vast dat Een Tegen Reactie op die paar maand tijd zelfs nog gegroeid is in het brengen van hun muziek.

Bij My Position valt reeds op dat deze heren op een technisch heel hoog niveau staan te spelen. Uit de opbouw van deze eerste song blijkt ook al dat deze jongens perfect op elkaar zijn ingespeeld. Als een perfect geoliede machine doet deze song ons wat denken aan een kruisbestuiving tussen bands als The Specials maar ook Madness menen we te herkennen. Laat ons stellen, ernstige ska, met een vette knipoog? In elk geval valt hier al op dat Een Tegen Reactie niet in een hokje kan geduwd worden. De experimentele kant van de zaak valt al direct op bij die eerste song, waarbij zowel vocaal als instrumentaal allerlei uitspattingen merkbaar zijn die ons aanzetten tot..

dansen , dansen, dansen.

Pure punkinvloeden zijn ook merkbaar bij Een Tegen Reactie.Practice what You Preach klinkt alvast als een pure protestsong, waarbij heilige huisjes worden platgestampt en we met de vuist in de lucht de rotmaatschappij, en de onhebbelijkheden daarvan, aan de kaak willen stellen. Meteen krijgen we dus een andere wending te horen van deze band. Waarbij nogmaals het bewijs is geleverd dat Een Tegen Reactie vooral een bonte samensmelting van uiteenlopende muziekstijlen wil aanbieden. Die inderdaad liggen in de verlengde van punk, ska en aanverwante. Luister ook maar eens naar de knappe gitaar riffs die als het ware perfect samensmelten met aanstekelijke vocalen en knappe drum salvo's.

De Wereld (Maakt me Draaierig) start met een heel bevreemdende intro. Waarna weer pure ska invloeden naar boven worden gebracht. Het vleugje 'doe maar', dat we merkten bij de vorige demo, is ook hier merkbaar. Kortom, we kunnen het niet genoeg herhalen, ook nu weer is deze song een heel verrassende wending binnen de sound die deze heren aanbieden. Maar vooral blijkt de aanstekelijke aankleding ons ook nu weer eens een adrenalinestoot te bezorgen, en ja we doen het nog steeds.

Dansen... dansen... dansen.

Blues in Minor blijft in diezelfde verlengde liggen als de voorganger. Ook hier valt de technische hoogstaande manier van spelen op. Zowel vocaal als instrumentaal. Ook nu weer krijgen we prompt de neiging stevig uit de bol te gaan. Meteen weer een pluspunt, deze muziek zal op menig podium zorgen voor een hoogstaand ska/punk feestje, zeker weten. Een Tegen Reactie blijken in nog geen jaar tijd een evolutie te hebben doorgemaakt, die ons vooral doet uitzien naar een rooskleurige toekomst. Niet alleen binnen het typische ska of punkwereldje kunnen deze jongens potten breken. Ze brengen aanstekelijke songs op technisch heel hoogstaand niveau, maar hebben dus ook oog voor een potje experimenteren. Zowel vocaal als instrumentaal. En ja, we doen het inderdaad nog steeds op deze muziek

dansen... dansen... dansen...

Een Tegen Reactie treden zaterdag 7 mei aan op MUDFEST in Sinaai, omstreeks 17u30. Meteen een extra reden om naar dat festival af te zakken. https://www.facebook.com/events/1744510652439054/permalink/1784624051761047/

Square Tapes kan je ook beluisteren via volgende link:

My Position
Practice What You Preach