Valley of The Sun - Volume Rock

Erik Vandamme    26 april 2016

De Power/stonerrock band Valley Of The Sun is een trio uit Cincinnati. Dat in 2014 hun debuutplaat op de markt heeft gebracht via het label Fuzzorama Records. De thuisstal van Truckfighters. Electric Talons Of The Thunderhawk beviel ons enorm. We schreven daarover: Electric Talons of the Thunderhawk is een album dat de globale hardrock en stonerrock fan zeker zal aanspreken. De productie zit perfect in elkaar, de afwerking is subtiel en de songs krijgen een zeker meezing gehalte. Dit zorgt ervoor dat op het podium een feestje kan gebouwd worden. Weliswaar eerder bonkig en rauw maar toch omgeven door een zonnige positiviteit.  Geen zeemzoetigheid of kitch. Ook op plaat kunnen ze die live sfeer gemakkelijk naar voor brengen. Daarom mogen we Valley of the Sun niet zien als een zoveelste stoner/hardrock bandje in een lange rij, maar eerder een meerwaarde voor beide muziekstijlen. Twee jaar later verblijden Valley of The Sun ons met een nieuw pareltje, Volume Rock. Een album titel die je meteen letterlijk mag nemen.

Of er aan de sound van de vorige plaat iets is veranderd ondertussen? Niet echt, begane wegen worden verder bewandeld. Ook nu is er weer  dus de typische sound, schatplichtig aan bijvoorbeeld Kyuss, die heel sterk opvalt. Origineel en vernieuwd klinkt dit album dus eigenlijk niet, maar saai is het nog minder. Schreven we over Electric Talons of the Thunderhawk. Dat blijkt bij Volume Rock nog steeds het geval te zijn. Het strakke ritme gecombineerd met knallende drumpartijen en rauwe vocalen passen perfect in het plaatje van Valley of The Sun. Typische stoner rock dus met pure rock elementen, om je als luisteraar te doen wegdromen. Rauw, maar ook gestroomlijnd. Knetterende drum salvo's die je hersenpan dreigen in te slaan, maar ook merkelijke rustpunten om je in een diepe trance te doen belanden.

Maar het zijn de  vaak heel lang uitgesponnen gitaar riffs, die ons uiteindelijk telkens een ultieme adrenalinestoot geven. Luister maar naar Land of Fools , om maar een voorbeeld te geven. Na de mokerslagen van drums, worden de gitaarlijnen tot een ultiem hoogtepunt gedreven. Met als kers op de taart de typische rauwe vocalen. Om ons uiteindelijk compleet murw te slaan. Meteen lijkt dit dus ook de rode draad doorheen deze plaat geworden. Vooral blijkt met Volume Rock de begane wegen verder te worden bewandeld, maar horen we toch een duidelijk iets meer volwassen geluid.

De technisch hoogstaande manier van spelen, valt dan ook direct op. Vooral dus bij die meesterlijke, lange, snoeiharde gitaar riffs. Het dient gezegd de inbreng van elk van de instrumentalisten tot zang zijn uiteraard even belangrijk. Maar het zijn toch de gitaar solo's die ons telkens kippenvelmomenten bezorgen tot rillingen tot de bot. Voorbeelden genoeg. I Breath the Earth, Beneath the Veil tot Solstice ademen allen die typische sfeer uit waardoor je als luisteraar niets anders kan dan weerbarstig staan mee headbangen. Meteen blijkt nog maar eens dat de songs van Valley of The Sun smeken om live te worden gebracht, waar ze nog het best tot hun recht komen.

Ook al lijkt de band dus voort te borduren op hun vorig werk, dit lijkt ons geen minpunt. Want waarom een concept, dat goed werkt, veranderen? Maar subtiel merken we dus wel degelijk een evolutie in de positieve zin. Mede door dus die technisch hoogstaande manier waarop de songs naar voor worden gebracht. Maar ook voel je aan dat de band klinkt als een perfect geoliede machine, waarbij elk onderdeeltje perfect samensmelt met het andere. Ook al is het in de hoofdlijn de gitaren die ons het meest kunnen bekoren, zonder de meesterlijke drum salvo's. En de ruwe vocale aankleding, staan de heren gitaristen wat te spelen in de woestijn. Laat het dus duidelijk zijn, net die kruisbestuiving tussen alle rock en stoner elementen. Die ons bij het vorige plaat reeds konden bekoren, worden nu nog meer geperfectioneerd op deze Volume Rock. Wat er dan weer op duidt dat we het beste nog niet hebben gezien van deze band. Die, ook al spelen ze nu reeds op een heel hoog niveau, nog steeds een positieve evolutie naar boven doormaken.  Een buitengewone knappe stoner/rock plaat krijgen we hier voorgeschoteld, die alleen maar onze bevindingen van twee jaar geleden bevestigen.

Eternal Forever (4:48

Wants and Needs (3:47)

The Hunt (2:19)