Circle Unbroken - Vincere

Erik Vandamme    26 april 2016

In 2014 besloten Keyboard/piano speler Franky De Mangelaere en drummer Martial Bonnetain een nieuwe band op te richten. Onder de noemer ''progressive metal with a gothic twist'' vonden ze vlug een zangeres. Marieke Bresseleers had net haar zang studies afgewerkt in Fontys Hogeschool te Tilburg (NL). Later werden ook gitarist Gert De Groot en bassist Vincent De Laat aan de band toegevoegd. Zij vormen samen Circle Unbroken. Ondertussen heeft de band een paar personeelswissels doorgemaakt en ziet de line-up van Circle Unbroken er als volgt uit: Franky De Mangelaere (keyboard) - Marieke Bresseleers (zang) - Martial  Bonnetain (drum) - Rutger Meert (bass) - Kevin De Brauwer (gitaar en backing) - Matthias  Jacobs (gitaar en backing) Nu de band eindelijk een solide groep is geworden, werd het ook tijd om een eerste album op de markt te brengen. Vincere is een perfecte samensmelting tussen typische progressieve metal met elementen van 'gothic' metal en de typische female voice metal.

Circle Unbroken vastpinnen op één bepaalde muziekstijl is hen tekort doen. De band zal op 29 april hun kersverse plaat voorstellen in The Lane, te Oostburg. https://www.facebook.com/events/1576708569307723/.  Wij namen het kleinood onder loep. En stellen vast dat we in diepe vervoering geraken van deze magistrale kruisbestuiving tussen uiteenlopende talenten. Die één voor één ons hart verwarmen met hun vocale tot instrumentale capaciteiten

Portrait werd reeds als single gelanceerd en liet al een tipje van de sluier zien en horen. Wat alvast opviel bij Circle Unbroken.  Het is dus niet één van de instrumenten die boven de anderen uitsteekt, zelfs niet de wonderbaarlijke en hartverscheurende stem van Marieke. Net de meesterlijke kruisbestuiving tussen al de verschillende elementen trok ons uiteindelijk over de streep. Meteen blijkt dat ook de rode draad te zijn geworden doorheen het gehele album.

Nog het meest positieve aan Vincere zijn de subtiele tempowisselingen, waardoor je als luisteraar het ene moment in een diepe trance lijkt te belanden. Gehypnotiseerd door de zachtmoedige stem van Marieke. Zoals bij het wondermooie City Lost. De andere keer lijken we in een snel tempo door de bocht te scheuren, mede door de knallende drums en knetterende gitaar/keyboard partijen, zoals dat bij Black Fire het geval is. Waarbij de typische elementen van gothic/female voice metal het meest in de verf worden gezet. Zelfs binnen de songs zelf zitten ook nog eens tempowisselingen verweven, waardoor je als luisteraar van de ene in de andere verrassende wending terecht komt.

Ook elk van de songs zoals The Call, There's More tot Painless Disease lijken rond diezelfde ingesteldheid te zijn opgebouwd. En toch krijgen we nooit het gevoel dat alles diezelfde lijn opgaat, wat op zich kan gezien worden als een ijzersterke prestatie. Maar dus ook het absolute pluspunt aan deze klasse plaat. Variaties, aanbieden van verschillende uiteenlopende muziekstijlen, en vooral de technisch hoogstaande manier waarop de songs worden gebracht. Het is de reden waarom we Vincere kunnen aanprijzen voor iedere liefhebber, van progressief metal in de brede zin van dat woord. Daar waar debuut platen vaak nog zoeken is naar de juiste sound. En er dan ook wat kinderziektes te bespeuren zijn. Leveren Circle Unbroken nu al een volwassen plaat af, die ons doet uitzien naar een heel rooskleurige toekomst.

1. Portrait
2. Black Fire
3. Odyssey