The Haunted + Powerstroke - De Kreun (Alcatraz Clubshow)

Sylvie Huybrecht    16 april 2016

Mogen openen voor The Haunted op een Alcatraz club show is een hele eer als je Powerstroke heet, en je zult zien dat het er dan altijd nét op die momenten in het leven om gaat spannen.

Twee dagen voor datum van vanavond 15 April in de Kreun, besloten drummer Kris Seghers en de band een punt te zetten achter hun samenwerking. Afzeggen was geen optie, dus werd er inderhaast gezocht naar vervanging. Die werd gevonden in interim drummer Nicolas, die de hele playlist in twee dagen tijd onder de knie kreeg en zich de job waardig betoonde op het podium vanavond. Toch wordt de man niet de definitieve nieuwe drummer van Powerstroke. Die eer is voor Jan Taets, die zijn eerste live show met de band zal spelen op 6 mei in N9 Villa te Eeklo, waar de nieuwe plaat 'Done Deal' aan het publiek zal worden voorgesteld. Met die release zit Powerstroke stipt op schema want hun eerdere albums verschenen in 2010, 2012 en 2014. Intussen stellen we vast dat het volk mee krijgen zonder de naar het buitenland afgereisde ritme gitarist Fred Nuyteman niet evident is. In de zaal wacht men duidelijk op iets anders.

Dat anders heet The Haunted. Van zodra de Zweden hun politiek, geweld en kopbrekens op de Kreun loslaten, schiet de zaal wakker. De teksten kennen de fans duidelijk uit het hoofd en vooraan gaat het van voor naar achter en van links naar rechts. De tracks beslaan het ganse oeuvre van de band, waarbij in 2013 teruggekeerde zanger Marco Aro de nummers die door zijn collega Peter Dolving op plaat zijn gezet niet schuwt. Nadruk ligt evenwel op 'Exit Wounds', daterend uit 2014 en voorlopig het laatste album van The Haunted. Eye Of The Storm, Trendkiller, Time Will Not Heal en My Enemy, -dat ook al op de EP 'Eye Of The Storm' terug te vinden was-, passeren de revue. Kleerkast Aro verkent alle hoeken van het podium en de fans doen hetzelfde met de zaal. Als bisnummers worden er nog Dark Intentions, Bury Your Dead en Hate Song tegenaan gegooid, alle drie bottenkrakers van voor het jaar 2000. De huidige line-up met opnieuw twee leden van At The Gates in de gelederen blijkt een professionele smeltfabriek waar roestvrij staal wordt gegoten en geserveerd. De Kreun consumeert gretig en verteert het nog ook.

Contact