20 Years: Scala & Kolacny Brothers (Verslag + Foto's)

Tom V    16 april 2016

Gisterenavond was het weer zo’n avond dat we ons geliefde muziekgenre eventjes aan de kant schoven en plaats maakten voor een element uit onze rijke Belgische muziekgeschiedenis. Het Belgische meisjeskoor onder leiding van Stijn en Steven Kolacny trad gisteren aan te Brielpoort Deinze. Ze bestaan al sinds 1996 en brachten tot op vandaag 15 albums uit. Dat 15de album is momenteel alleen te verkrijgen tijdens hun recente tournee en bevat de tracklist van het gene u de voorbije avond gehoord heeft.

Ze coveren vooral bekende groepen zijnde U2, The Police, Coldplay, enzovoort.  Al moet het gezegd worden dat er uiteraard ook aandacht geschonken werd aan eigen composities en dat zowel in ons eigen Nederlands als in andere talen. Ze worden aanzien als één van de meest unieke acts in de Scala muziek historie en scoren keer op keer in eender welk land. Een echte wereldhit (met uitzondering in Korea dan) is er nog niet echt van gekomen al is het wel zo dat ze met hun versie van “She Hates Me” lange tijd bovenaan de charts stonden. Geheel onverwacht zo bleek deze avond want de broeders hadden het duidelijk niet verwacht.

Daarnaast werden diverse tracks gebruikt in filmtrailers die over het gehele land verspreid werd. Met andere woorden, deze katten pak je niet zonder handschoenen aan. Ook in de Brielpoort te Deinze was het gisterenavond opnieuw feest. Een groot podium, een goed georganiseerd evenement en duidelijke zitnummeringen zorgden ervoor dat menig mensen algauw hun plaats vonden en het concert op een mooi uur kon starten. Tijd voor 2 uur non-stop scala van het hoogste niveau.

Wist je trouwens dat Scala afkomstig is van Italië en de betekenis staat voor ‘Diversiteit, afwisseling’? Wel, dat hebben wij ook gekregen gisteren. Het openen gebeurde heel sober. De 2 broers (die al 20 jaar lief en leed delen) openden sereen achter hen piano om vervolgens met een groot vrouwelijk koor op de proppen te komen. Het was tijd voor wat actie en ook het publiek genoot zienderogend. Na een korte periode werd ook de drummer toegevoegd aan het gehele plaatje en deze zorgde uiteraard voor de nodige activiteit. Al moet er gezegd worden dat zijn begeleiding bij de iets rustigere nummers zeker mooi meegenomen was. Het volledige concert werd een mooie mix van oude onbekende en de ietswat bekendere nummers waarbij het publike meermaals duidelijk betrokken werd. Zelfs bij de afsluit werd er uitdrukkelijk gevraagd elkaar .... * sorry we zullen het niet verklappen, jullie mogen dit zelf ondervinden*

Maar goed, muzikaal moet er weinig gezegd worden. Wie 20 jaar op de planken staat en een reputatie opgebouwd heeft in diverse landen kent er wat van. Ze brachten die avond een mooie mix van actieve en passieve tracks en boden weerstand aan de commerciële wereld. Er is dus nog hoop! Scala & Kolacny Brothers timmeren voort aan hen eigen weg in de muziekwereld en ze weten ons keer op keer te verassen. Ook de fijne intermezzo’s van de broers met de nodige uitleg bij alle tracks was een welgekomen informatiebron. Elk nummer werd vooraf of achteraf mooi ingeleid en vooral bij ‘Kleine Man’ was het even slikken bij velen. Wat een mooi nummer, wat een inhoud, wat een boodschap!

Bedankt aan het Scala, De Kolacny Brothers en uiteraard de organisatie (Miracle VZW) die de muziekgroep voor het eerst in 20 jaar naar de Brielpoort te Deinze bracht.