Colors Dead Bleed - Breath of A Ghost

Erik Vandamme    13 april 2016

Expect the unexpected and be ready to get blown away. Een introductie die kan tellen Ondanks het feit dat Colors Dead Bleed pas in 2011 is ontstaan hebben de respectievelijke leden al heel wat 'hardcore' watertjes doorzwommen. De band bestaat dan ook  uit 50% Nederlandse en 50% Belgische hardcore artiesten die het mooie weer hebben gemaakt bij bands als: Tech-9, Human Demise, The Butcher en Between The Lines. De combinatie van uiteenlopende talenten resulteren nu in Colors Dead Bleed. Dit resulteerde dan weer in een eerste EP, medio 2014. Heritage kreeg opvallend goede recensies. Maar ook live hebben deze heren ons al weten te overtuigen.

Zo zagen we Colors Dead Bleed aantreden op Pandafest in 2015 en schreven daarover: "Dankzij die pak podiumervaring hadden Colors Dead Bleed dan ook niet het minste probleem om het publiek compleet in te pakken. Bovendien blijken ze met hun aanpak ook graag wat heilige huisjes omver te duwen, of toch het publiek aanzetten zich af te zetten tegen de mistoestanden in de maatschappij. We kregen in elk geval prompt goesting stevig keet te gaan schoppen na de set van Colors Dead Bleed , die met hun goudeerlijke aanpak hardcore brengen met een verhaal.". Op 11 april kwam een gloednieuwe EP op de markt via White russian Records , een label dat het 'underground' punk en hardcore gebeuren in kaart brengt tegenwoordig. Wij namen Breath of A Ghost stevig onder de loep en kregen wederom die onweerstaanbare drang heilige huisjes aan te gaan vallen, een gevoel dat we altijd hopen te krijgen bij het beluisteren van pure hardcore punk.

In die amper 18 minuten wordt ons inderdaad een spiegel voorgehouden, die er niet echt mooi uitziet. Met  een knallende, nietsontziende start Stick With You grijpt de band  ons al direct bij de strot, om niet meer los te laten. Binnen de EP horen we uiteraard hardcore invloeden als Agnostic Front of Madball, daar lijkt toch niets mis mee dachten we zo? Maar vooral blijkt deze band over een eigen smoel te beschikken, waardoor ze voor die voorbeelden totaal niet moeten onderdoen. Kort en krachtig de luisteraar murw slaan, dat is wat Colors Dead Bleed al direct doen.

Een sterke start wordt prompt omgezet in nog meer hardcore pareltjes. Even kort, en even krachtig worden de songs ons in het gezicht geduwd zonder enig medelijden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van gedoodverfde clichés binnen het hardcore punk genre. Maar dit stoort allerminst als je in een moshpit totaal los gaat. Daarmee zijn we dus aan één van de grote pluspunt gekomen van Breath of A Ghost. De songs smeken één voor één om live gebracht te worden. Pas op het podium komen ze het best tot hun recht.

Maar ook kan met niet voorbij aan de toch vrij melodieuze gitaar salvo's. Zoals te horen bij Sleepless Nights of Dark World. Het duid aan dat deze heren op een technisch hoog niveau staan te spelen, maar ook hardcore brengen vanuit het hart van deze muziekstijl.  Uiteraard liggen elk van de vijf songs wat in diezelfde verlengde, maar daar maal je niet om als je wordt meegesleurd in een draaikolk van oorverdovende drum salvo's, knetterende gitaren en een bulderend stemgeluid om ons compleet murw te slaan.

De enige eventuele kanttekening die we kunnen maken is dat deze EP best wat langer mogen hebben geduurd. Een full album, vol van deze soort songs, had ervoor gezorgd dat we als luisteraar verweesd zouden achter blijven, nog meer dan nu reeds het geval blijkt te zijn. Nu blijven we na die vijf snelle en krachtige songs dus een klein beetje op onze honger zitten, smekend naar meer. Maar één ding is wel zeker. De kruisbestuiving tussen deze talentvolle muzikanten zorgt wederom voor een pareltje van een hardcore punk EP die, en dat kunnen we niet genoeg herhalen, ons vooral aanzet tegen die muren van onbegrip te stampen. En stevig keet te schoppen, tot komaf maken met de onhebbelijkheden in onze maatschappij. Wat ons doet besluiten: missie geslaagd!

Stick With You  03:41

Breath Of A Ghost  03:54

Sleepless Nights 03:47