Cd-Release: Dyscordia + Support - De Kreun - 08/04/2016 + fotoverslag

Erwin Poppe    10 april 2016

Vrijdag 8 april 2016 stond voor veel metalfans in het teken van de release party van Dyscordia. Deze heren presenteerden vrijdagavond hen gloednieuwe album ‘Words In Ruin’. Als voorprogramma werden de bands Thurisaz en Fields of Troy gepresenteerd. Het feest was volledig uitverkocht en de zaal stond dan ook bomvol op het moment van de officiële release.

Door het moment van het jaar (lees: paasfoor Kortrijk) verliep alles wat stroever dan normaal. Het concert van Fields of Troy werd dan ook met een tiental minuten uitgesteld. Nog geen bomvolle zaal maar wel een goed gevulde fanbase. De heren brachten onlangs ook een langspeler uit en dat zorgde natuurlijk ook voor de nodige promotie. Dat FoT kwaliteit van de eerste noot brengt is al langer geweten en dat ze het ook deze avond deden stond zo vast als een mijlpaal op Facebook. Heel wat omstaanders hadden wellicht in de auto de cd vollen bak gezet want songs als 402, Sting en Cold Eyes werden luidkeels mee gescandeerd. Wat een feest !

1. Intro
  2. Chapel of Hate
  3. Ablepsia
  4. Copper Shores
  5. Album Intro
  6. Cold Eyes
  7. Sting
  8. 402
  9. I’m Broken
  10. Static Flow

Ook de West-Vlaamse band Thurisaz mocht aantreden. Deze band uit Wervik brengt het zwaarste van zichzelf naar voren. Melodieuze agressieve metal gecombineerde met steengoede lyrics zorgen ervoor dat de zaal verder goed werd opgewarmd. De vocale ondersteuning die alle gedaanten kan aannemen zorgt eveneens voor een pareltje van plezier voor het publiek. Een waar genot, een waar klaarkomgevoel dus voor het publiek.  Deze heren pasten perfect in het plaatje van de releaseshow.

1. Longing…
  2. …For a Change
  3. Patterns of Life
  4. Falling
  5. Switch to Red
  6. My Precious Unknown
  7. One Final Step
  8. Enslaved Dreams
  9. In All Remembrance

En dan was het tijd voor de band waar iedereen voor gekomen was. De mannen van Dyscordia. Onze reporter was er eerder al van overtuigd tijdens hun passage te ‘5 jaar Elpee’ en vandaag zijn we er opnieuw van overtuigd geraakt. Ook het gratis vat bleef niet onopgemerkt dat de band aankondigde die avond. Kort na 22uur, een halfuur voor het afsluitvuurwerk van de Paasfoor te Kortrijk, kwam de band op gang. Het bier werd danig uit de wilde haren geklopt en het kookpunt werd al snel bereikt door de fans. Dit wordt weer zo’n avond die alle miserie laat vergeten, dat was zeker! Het werd ook duidelijk dat de groep niet had gerekend op zo een massale opkomst. Alles stond in het teken van de release en op eigenwijze bedankte de zanger in naam van de band dan ook de talrijke opkomst. Ze brachten oude hits en nieuwe klassiekers aan de man en bij elke gespeelde song werd er alleen maar positief gereageerd. Voor de band wellicht een ware mijlpaal om nooit meer te vergeten.

Metallievend Vlaanderen is levend, respectvol en liefdevol. Dit is vriendschap, dit is muziek! Bedankt Dyscordia.

1. Intro
  2. Harlequin’s Grief