Vintage Hard Rock in de Kreun: Spiritual Beggars + WolveSpirit.

Sylvie Huybrecht    7 april 2016

We sluipen nog net op tijd de Kreun binnen om van WolveSpirit het eerste al ingezette nummer mee te pikken. Nog 5 volle minuten kost het ons eer we ons realiseren dat we vanavond in een lastig parket zullen komen te zitten. Fotograferen en dansen gaan nu eenmaal niet zonder meer samen.

Zangeres Debby Craft lacht ons breed toe en wiegt kortgerokt met haar heupen. We hebben menig manmens al voor minder weten applaudisseren. Nochtans, van een afleidingsmanoeuvre is hier geen sprake. De songs van WolveSpirit zijn sterk oppgebouwd en Debby krijst goed bij stem. Met uitgesponnen jamsessies en ruime aandacht voor het typische tot de retro sound bijdragende orgel doet de band de term vintage rock alle eer aan. Sixties en seventies herleven, zowel in de muziek als in de spirit die de band uitdraagt. 'I love you all' schreeuwt Craft ons toe, en achter mij beantwoordt een fan dit met 'korter!' In geen geval doelde hij daarmee op de nummers.

WolveSpirits laatste album van 3 dateert uit 2015 en heet erg toepasselijk 'Free'. Dat is namelijk meteen ook het hele gevoel dat deze band weet op te roepen. Debby danst vrijgevochten het podium rond en het geluk stroomt van haar af. Shining, Let Me Live, I am Free, Moonlight en natuurlijk de Time Lord, want deze show is één lange ontsnapping uit de tijd. Een LSD trip richting communes met de groeten vanop Sirius. We stoppen onze camera weg en concentreren ons op onze moves. Love and Peace and No More War. De geest van de wolf? Misschien was het wel gewoon de geest van Janis Joplin.

We hebben net even de tijd om terug naar 2016 te keren en daar aan de merch het album op zak te steken, als Spiritual Beggars al hun eerste noten spelen. We reppen ons terug richting podium, wat al flink wat ellebogenwerk vergt aangezien de zaal is volgelopen. Maar we zijn doortastend en al snel staan we oog in oog met de anciens van de stoner hard rock. Gevormd in 1992 trokken Spiritual Beggars de locomotief mee op gang van een trein waarop later talloze bands zouden springen. Met maar liefst 9 platen op hun palmares kunnen we niet anders dan de term pioniers in de mond nemen. Daar bovenop zijn de heren natuurlijk niet de eersten de besten. Ook al is enkel gitarist Michael Amott nog het enige originele bandlid op het podium, alle leden zijn of waren ook actief in andere bands met naam. Om er enkele te noemen: Candlemass, Arch Enemy, Mercyful Fate, Carcass, Grand Magus, Kamchatka, Opeth en Firewind, en daarmee zijn we nog lang niet aan het einde van het lijstje.

Om feedback hoeven Spiritual Beggars alvast niet de bedelen. De volle zaal treedt enthousiast in interactie met de Griekse zanger Apollo Papathanasia, die in 2010 Spice opvolgde. Tijdens een duel om de hoogste schreeuw moet Papathanasia zelfs de duimen leggen, want er zijn veel vrouwen in de zaal, zoveel is duidelijk. Toch kunnen we stellen dat deze hard rock met vintage touch niet enkel oude hippies op de been brengt. Die zijn er natuurlijk wel -getuige daarvan de aanwezigheid van ondergetekende-, maar we zien toch ook de jongere generaties meegenieten van deze hommage aan Deep Purple, Rainbow en Uriah Heep. Uit het nieuwe album 'Sunrise to Sundown' krijgen we 5 nummers waarvan 'Diamond Under Pressure' zonder twijfel het paradepaard is. Dit erg aanstekelijke nummer heeft eenvoudigweg alles wat een goed seventies nummer nodig heeft om aan te slaan. Ergens tussen Deep Purple's 'My Woman from Tokyo' en 'Might Just Take Your Life', steekt ook Whitesnake een tandje bij. Hard Rock from the good old days.

Als bisnummers krijgen we nog Beneath The Skin, Blind Mountain en Mantra, waarna de hele zaal in prima humeur op zoek gaat naar een laatste pint.

Zonder enige twijfel was dit een geslaagde avond. De universele liefde van WolveSpirit en de stevige vintage hard rock van Spiritual Beggars vormen de ideale combinatie om een tijdreis te maken en in hogere sferen te vertoeven.

Nog meer clubshows georganiseerd door Alcatraz Music?

Dyscordia + Thurisaz + Fields of Troy op 8 april

The Haunted + Powerstroke op 15 april