Bring Me The Horizon brengt de spirit naar de AB

Rani Coppens    7 april 2016

Het was enkele maanden wachten maar ze zijn er geraakt. Na de aanslagen in Parijs werd het optreden van Bring Me The Horizon in de AB geschrapt. Slechts twee weken na de aanslagen in Brussel staan ze er wel en de fans zijn talrijk. Van jonge meisjes met zwart omrande ogen tot ervaren liefhebbers van het zwaardere werk, de gegadigde meute is divers. Een volledig uitverkochte AB is er helemaal klaar voor. Our scars will build our throne. That’s the spirit.

Bring Me The Horizon bracht Don Broco mee om het publiek op te warmen. De vierkoppige band uit de UK brengt een set van stevige pop rock nummers, vooral gedragen door het betere gitaarwerk. De zanger is bijna een ludieke verschijning, een kleerkast gehuld in een shirt met bloemenprint. Want waarom ook niet? Don Broco doet het muzikaal goed. Instrumentaal is alles afgewerkt en de getemperde ruige zang weet gevoel te geven aan de muziek. Enigszins teleurstellend is de energie op het podium, die wat bedrukt lijkt. Veel meer dan wat over-en-weer geloop komt er niet aan de pas, heel uitzonderlijk een pirouette door de gitarist. Er zit duidelijk meer in, maar het mocht niet zijn deze keer.

Een dertigtal minuten en heel wat oorverdovend gegil later is het de beurt aan Bring Me The Horizon. Zonder al te veel gedoe maken ze hun aantocht op de tonen van Doomed, de opening track van hun laatste album That’s The Spirit. De gelijknamige track volgt en het publiek verandert even in een bende losgeslagen cheerleaders wanneer ze ‘S-P-I-R-I-T, spirit, let’s hear it’ luidkeels meekwelen. De set brengt een mengeling van de drie studioalbums, met onder andere The House of Wolves en Blessed With a Curse van eerdere releases. Publieksfavorieten blijken wel de recentere nummers. Throne doet de decibels stijgen en zoals de vele ‘True friends stab you in the back’-bedrukte t-shirts al deden vermoeden kan ook True Friends het publiek bekoren.

Frontman Oli Sykes is veel dingen. Hij is een designer, hij breekt de regels maar bovenal is hij zeker ook een klasse zanger, wat hij weet te bewijzen hier in Brussel. De screams zijn niet te spiegelen aan die op het album en klinken vaak ietwat schril, maar of dat opzettelijk is valt niet te zeggen. Storen doet het alvast niet, op een gekke manier lijkt het te klikken met de muziek. Voor alles wat Oli wel is, is hij één iets zeker niet en dat is spraakzaam. Buiten de gebruikelijke ‘I want to see a circle pit’ en ‘Thank you, you’ve been amazing’ valt er blijkbaar weinig te zeggen. Een man van weinig woorden dus. En toch weet hij het te verkopen. Bring Me The Horizon zet met een eenvoudige productie en meer dan degelijke muziek een fantastische show neer in Brussel. Met afsluiter Drown wordt een zeer tevreden publiek naar huis gestuurd.

Don Broco staat op 20 mei in het sportpaleis als opening act voor 5 Seconds of Summer. http://nl.livenation.be/show/771151/5-seconds-of-summer/Antwerpen/2016-05-20/nl

Bring Me The Horizon kondigde ook recent een tour aan in het najaar. Zij staan op 12 november in Vorst Nationaal.http://www.vorst-nationaal.be/nl/kalender/2016-2017/bring-me-the-horizon