American Head Charge - Tango Umbrella

Tom Kielemoes    7 april 2016

Seks, drugs en rock ’n roll is een veel gehoorde one-liner in het rock en  metal wereldje. Voor de heren van American Head Charge heeft het woordje drugs een hele prominente rol gespeeld in hun bestaan. Na hun uitstekende albums The Feeding en The War Of Art kwam er de drank en drugsduivel er zich met moeien wat leidde tot de mysterieuze dood van hun gitarist Bryan Ottoson in 2005. Daarna werd het akelig stil rond hen. Tot America Head Charge in 2013 met de ep Shoot terug boven water kwamen en nu dus een volledig nieuw album Tango Umbrella op ons los laten

Na hun vorig jaar afgelaste tournee met Coal Chamber was ik toch wel eens benieuwd of ze het nog altijd in hen hebben. Ik ben altijd fan geweest van deze band, ze hebben een zanger van wereldformaat (Cameron Heacock) met tevens kwaliteitssongs die een mix bezitten van alternative moderne metal, nu metal en industrial invloeden, zoek maar eens Loyalty of Just So You Know op. Al van bij de eerste noten blijkt dat hun typische sound zijn trouw gebleven maar dat het toch geen kopie is van hun voorgaande werk, is dit dan slechter, helemaal niet, het toont waartoe American Head Charge allemaal in staat is en zonder de inmenging van drank en drugs waarschijnlijk nu op het niveau zouden staan van een Disturbed of Coal Chamber .

Tango Umbrella opent met Let All The World Believe, een Trent Reznor geïnspireerde intro gevolgd door hun gekende aggressiviteit, denk hierbij ook aan een metal versie van Faith No More. Met Drowning Under Everything gaat men ietsje rustiger de toer op met heel sterke refreinen.  Perfectionist kon zo op hun voorgaand werk gestaan hebben.  Sacred is een heel rustig maar toch meeslepend nummer, traag en zwaar met terug uitmuntende zanglijnen van Cameron, dit is en blijft toch een heel sterke zanger. Bij I Will Have My Day zullen de beentjes ongetwijfeld de lucht ingaan, leuke groove en doet me wat denken aan een Ministry. A King Among Men is opgedragen aan hun overleden gitarist Bryan Ottoson en bestaat slechts uit keyboard en zang. Suffer Elegantly gaat terug meer hun crossover punk zijde op, zeker niet te versmaden.  Antidote is een groover die je serieuze nekpijn kan bezorgen.  Prolific Catastrophe heeft Van Halen invloeden maar toch slaagt American Head Charge er in om het hun eigen geluid te geven. Met Down And Depraved en When The Time Is Never Right tenslotte sluit men dit album af met typsiche American Head Charge nummers.

American Head Charge is terug en hoe, alhoewel ze het niveau niet halen van een The Feeding of The War Of Art mag Tango Umbrella zeker niet onderschat worden. Er staan pareltjes op, liefhebbers van de meer moderne Amerikaanse metal gemengd met industrial invloeden ,zoals Mudvayne, Disturbed, Static-X, Coal Chamber of een  Nine Inch Nails, kan ik dit album zeker aanraden.  Laat ons hopen dat de duivel nu weg blijft van hen en dat we ze eens mogen aanschouwen op de Europese podia.

TrackList :

1. Let All The World Believe
  2. Drowning Under Everything